Norske torpedobåter i tysk tjeneste

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Hei alle.
Jeg er ute etter info om et litt spesiellt tema. Det handler om de gamle torpedobåtene av 1. og 2. klasse som under krigen ble benyttet som noen av mange vaktbåter, Vorpostenboote, i den tyske krigsmarine.

Jeg er ute etter alt av info om disse fartøyene, både i norsk tjeneste før 2 verdenskrig og under krigen i tysk tjeneste.
Disse fartøyene var på de fleste måter utrangerte både når det gjelder fart, manøvrering og væpning når krigen kom til norge, og de ble satt inn i mindre viktig tjeneste som vaktbåter og minesveipere av tyskerne etter en oppgradering av bevæpningen.

Disse fartøyene var til dels kjent som "Sigarer" ute i befolkningen, siden de liknet på en lang sigar pga lang slank skrogform og spesiellt når en del av dem fikk ett innebygget torpedorør i baugen. De forskjellige klassene hadde en rekke forskjellige navn. de som ble nyttet i tysk tjeneste fikk nye navn.

Så; er det noen som har no info om disse, bilder, tegninger osv? Mye av dokumentasjonen om båtene ble oppbevart på marinebasen i Horten der de fleste av de ble bygget. Mye av denne dokumentasjonen er desverre gått tapt pga alliert bombing av Horten under krigen. Jeg skal til
Marinemuseet for å se hva som fortsatt finnes, men det er ikke mye info om disse båtene, verken i norsk eller tysk tjeneste.

Alle tips og råd tas i mot med takk... Hilsen Marius
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Regne med du har sett følgende side

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

simonorch wrote:Regne med du har sett følgende side

http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... index.html
Ja jeg har lest litt på de sidene tidligere. Er masse fin info der, men lite tegninger og ekte bilder. Ellers er det en kjempefin side for de som har litt marine-interesse. :)

hilsen Marius
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”