Hei
Det er nå snakk om å gå igang med et prosjekt for å muligens øke interesse og tiljenglighet til Sandviken festning på Hisøy, og i den forbindelse så ser jeg litt på løsninger som gjelder å sikre løpegraver å lignende, slik at fall ulykker kan ungås sammtidig som det kan gis en opplevelse av å gå i disse slik som det var under krigen.
Er det noen som har noen innspill og bilder på hva som er gjort ellers i landet, det bør være sikkert,men samtidig ikke virke forstyrrende.
Alle innspill mottas med takk
Werner
Sikring av løpegraver/bukerser
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
-
det du tenker på er ett slags "lokk" oppå løpegravene? da kan du jo sveise eller kjøpe rister som du legger oppå. eller gjerde langs løpegravene.
Eksempel fra Nordberg fort på Lista, tror de har brukt armeringsmatter?
- Attachments
-
- Nordberg.jpg (101.26 KiB) Viewed 1657 times
Må det sikres? På Grønsvik kystfort har vi anslagsvis 4-5000 besøkende og ikke så mye som ei eneste sikring av noe slag, hverken rundt løpegraver, fjellskrenter eller naturlige kløfter "videreutviklet" til løpegraver. Siste ulykke var i 2004 da ei gravid dame knakk ankelen (var visstnok vanskelig å få ut da vi ikke hadde båre på fortet da). Hvis det ikke er noe som er veldig farlig (uoversiktelig), bør det klare seg med advarselsskilt, et godt førstehjelpsskrin (dette er faktisk veldig viktig å ha tilgjengelig da det er mange småskader), ei båre, og heller satse på at folk viser sunn fornuft. Dette er i hvert fall vår erfaring her oppe fra nord.sikre løpegraver å lignende, slik at fall ulykker kan ungås
Inge S
Når Skifte Eiendom skal sikre løpegraver så fyller de opp med grus til det er 10 cm igjen til toppen, det er veldig sikkert, dyrt og totalt unødvendig
Mvh
Yngvar
Yngvar
- werner wernersen
Hei
Jeg tror etter en del av de diskusjonene som har vært her og en del avis oppslag så er det føre var prinsippet som gjelder, besøkte Nordberg der bilde til Erik er i fra og likte den løsningen veldig godt, hadde håpet på noen flere løsninger rundt dette men tror denne er tilnermet opptimal, hørte noe snakk om at denne skulle tåle ca 100 kg fra 1 meter uten at du da ville gå igjenom (bruddstyrke) slik den er satt opp på Nordberg.
Det jeg har håp om å åpne på sandviken er 10 meter løpegrav med dybde på ca 2,2 meter og åpning av muligens en kassemate.
Werner
Jeg tror etter en del av de diskusjonene som har vært her og en del avis oppslag så er det føre var prinsippet som gjelder, besøkte Nordberg der bilde til Erik er i fra og likte den løsningen veldig godt, hadde håpet på noen flere løsninger rundt dette men tror denne er tilnermet opptimal, hørte noe snakk om at denne skulle tåle ca 100 kg fra 1 meter uten at du da ville gå igjenom (bruddstyrke) slik den er satt opp på Nordberg.
Det jeg har håp om å åpne på sandviken er 10 meter løpegrav med dybde på ca 2,2 meter og åpning av muligens en kassemate.
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Hei. En slik fremgangsmåte er jo flott... Det går ann å ta vekk massen senere.. Altså er ikke løpegravene ødelagt.Yngvar wrote:Når Skifte Eiendom skal sikre løpegraver så fyller de opp med grus til det er 10 cm igjen til toppen, det er veldig sikkert, dyrt og totalt unødvendig
EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
- før den blir glemt for alltid!
Jeg har grubblet litt over hvorfor man ønsker å sikre, og saken blir ikke mer klar siden enkelte steder ikke sikres i det hele tatt, eller får krav om dette. Det som trolig kan være en av gunnene til denne sikringen, er at gamle anlegg ikke skal kunne benyttes til terror eller av en invasjonsmakt, og da spesielt anlegg som ikke regelmessig ettersees slik at en slik etablering ville blitt oppdaget på et tidlig tidspunkt. Om dette stemmer er det trolig en mulighet å stoppe gjenmuring av anlegg i fremtiden, om det opprettes interessegrupper som tar seg av reglemessig ettersyn.Yngvar wrote:Når Skifte Eiendom skal sikre løpegraver så fyller de opp med grus til det er 10 cm igjen til toppen, det er veldig sikkert, dyrt og totalt unødvendig
Bare en tanke..... PDT_Armataz_01_06
- Jon-Vegard
Tanken med interessegrupper er meget bra den, men jeg tror nok at på de fleste steder vil denne interessen dabbe av etter hvert, og så blir det noen få som sitter igjen med hele jobben og alt ansvaret.
Pingvinen wrote:Jeg har grubblet litt over hvorfor man ønsker å sikre, og saken blir ikke mer klar siden enkelte steder ikke sikres i det hele tatt, eller får krav om dette. Det som trolig kan være en av gunnene til denne sikringen, er at gamle anlegg ikke skal kunne benyttes til terror eller av en invasjonsmakt, og da spesielt anlegg som ikke regelmessig ettersees slik at en slik etablering ville blitt oppdaget på et tidlig tidspunkt. Om dette stemmer er det trolig en mulighet å stoppe gjenmuring av anlegg i fremtiden, om det opprettes interessegrupper som tar seg av reglemessig ettersyn.Yngvar wrote:Når Skifte Eiendom skal sikre løpegraver så fyller de opp med grus til det er 10 cm igjen til toppen, det er veldig sikkert, dyrt og totalt unødvendig
Bare en tanke..... PDT_Armataz_01_06
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
- werner wernersen
Hei
interesse grupper vil det gå opp og ned med, det er helt klart, enkelt behov endrer seg over tid. Slik som barn, familie, pensjonistalder og lignende.
Når det gjelder Sandviken festning så er vel det litt mere unikt i forhold til de brukerene som har kommet på plass det siste året, variasjonen er stor og behovene er ulike.
her er representert følgende:
Hisøy Idrettslag som driver utleie av den "nye kasernen"
Hisøy Historielag som har den eneste "orginale brakken" der
Arendal Borgerlige militarie som har R636 bunkeren
Arendal praktiske skyttere som har en av tunellene
Bomuldsfabrikken (kunstmuseet) som har kantina
Dette vil automatisk generere en del menesker med forskjellige innfalsvinkler og disse sammen med Arendal Kommune som er eiere av området bør gi en del muligheter for å bevare det som er igjen av anlegget, om en lager en venneforening med folk fra alle eller deler av de interessene som er der tror jeg at det ville kunne skape kontinutet i denne.
Festningen er allerede et rimelig godt besøkt turområde slik det er pr i dag, og jeg håper at det kan gjøres mere interesant for flere med å åpne opp litt av anlegget på en forsvarlig måte, da dette anlegget utenom Tromøy Leir er det eneste i nærheten av Arendal sentrum.
Men det vil tiden vise og om det faktisk er interesse fra de andre partene som er på anlegget.
Werner
interesse grupper vil det gå opp og ned med, det er helt klart, enkelt behov endrer seg over tid. Slik som barn, familie, pensjonistalder og lignende.
Når det gjelder Sandviken festning så er vel det litt mere unikt i forhold til de brukerene som har kommet på plass det siste året, variasjonen er stor og behovene er ulike.
her er representert følgende:
Hisøy Idrettslag som driver utleie av den "nye kasernen"
Hisøy Historielag som har den eneste "orginale brakken" der
Arendal Borgerlige militarie som har R636 bunkeren
Arendal praktiske skyttere som har en av tunellene
Bomuldsfabrikken (kunstmuseet) som har kantina
Dette vil automatisk generere en del menesker med forskjellige innfalsvinkler og disse sammen med Arendal Kommune som er eiere av området bør gi en del muligheter for å bevare det som er igjen av anlegget, om en lager en venneforening med folk fra alle eller deler av de interessene som er der tror jeg at det ville kunne skape kontinutet i denne.
Festningen er allerede et rimelig godt besøkt turområde slik det er pr i dag, og jeg håper at det kan gjøres mere interesant for flere med å åpne opp litt av anlegget på en forsvarlig måte, da dette anlegget utenom Tromøy Leir er det eneste i nærheten av Arendal sentrum.
Men det vil tiden vise og om det faktisk er interesse fra de andre partene som er på anlegget.
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Jeg vet ikke hvordan området med løpegravene til WW ser ut, men er det mulig å sperre av området på toppen av løpegravene? Hvis ikke så kan man jo skilte noe sinnsykt rundt der hvor folk går på toppen.. skjønner dette med sikkerhet, men skal man putte noe over løpegravene så kan man like godt legge over betongplatting.. da får jo ungene brukt lommelykta si også. syns ikke slik "sikkerhetsnett" er noe pent.. og sikkert dyrt også. Siste alternativet er å legge pukk og grus hvis man vil bevare det militære landskap.
Det er mange tøffe løpegraver rundt om i Norge og ville vel helst ha sett at man skilter skikkelig istedet for å grave den ned.
Erik H
Det er mange tøffe løpegraver rundt om i Norge og ville vel helst ha sett at man skilter skikkelig istedet for å grave den ned.
Erik H
- werner wernersen
Hei
Som Erik E sitt bilde av Nordberg og sikkringen der viser så er det ikke "pent" i den forstand at det egentlig ikke hører hjemme der. Armeringsmatten er 8mm og hullene er ca 15x20 cm slik at det ikke er tett i den forstand, selvfølgelig så er det mest opptimale å ha det åpent men med en dybde på over 2 meter og en slak bakke opp mot løpegraven, så er jeg redd for at sjangsen for at noen skal falle oppi er tilstede desverre. Og så lenge dette er et yndet utsiktspunkt i tillegg og det har vært gjenfyllt i ca 10-20 år så går folk av gammel vane opp der.
Skilt må der komme i tillegg, men muligheten er jo tilstede for å fjerne dette senere en gang.
Werner
Som Erik E sitt bilde av Nordberg og sikkringen der viser så er det ikke "pent" i den forstand at det egentlig ikke hører hjemme der. Armeringsmatten er 8mm og hullene er ca 15x20 cm slik at det ikke er tett i den forstand, selvfølgelig så er det mest opptimale å ha det åpent men med en dybde på over 2 meter og en slak bakke opp mot løpegraven, så er jeg redd for at sjangsen for at noen skal falle oppi er tilstede desverre. Og så lenge dette er et yndet utsiktspunkt i tillegg og det har vært gjenfyllt i ca 10-20 år så går folk av gammel vane opp der.
Skilt må der komme i tillegg, men muligheten er jo tilstede for å fjerne dette senere en gang.
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Hvis det absolutt må sikres vil jeg foreslå at løpegrava fylles med ca. 0,5m pokk eller annen løsmasse, deretter vegduk og så ca. 0,5m "myk" sand. Da får man ei løpegrav på 1m dybde som er "myk" å falle ned i (om man ikke treffer kantene på veg ned, men det må vel være måte på sikring). Synes man dette blir for lite kan mengden pukk/løsmasse økes. Man kan da lage en referansestrekning på 2-3meter der man lar løpegrava stå slik den er i dag, men setter opp et gjerde langs kantene. Det vil da være mulig å gå fra den "myke" sanden og ned i den 2 meter dype referansestrekningen og opp på andre siden, slik at man i får en mer "autentisk" følelse. Tiltaket kan enkelt reverseres. Problemer med vann som legger seg nederst i løpegrava og kan fryse på vinteren må vurderes, men pukk drenerer jo veldig bra. Selvfølgelig må det opp skilt med advarsler og informasjon om tiltaket.
Inge S
Inge S
Her er et eksempel på hva som blir gjort og hvordan det ser ut med pukk
- Attachments
-
- Sikret kanonstilling
- DSC04446.JPG (450.73 KiB) Viewed 1438 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
- Stutzpunkt
- Moderator
Rart at man ikke kan gjøre som på Krikken/Skåtøy ved åpne opp for adgang på eget ansvar? Der har skyttergravene (som er langt mer dypere og farligere) fått mindre overganger i tre for at folk kan gå over.
http://www.kragero-blad.no/article/2005 ... ETER/40703
http://www.kragero-blad.no/article/2005 ... ETER/40703
Mvh
Tormod
Tormod