IG FARBEN

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Edgar

IG Farben er den bedriften som stod for industrieventyret til Tyskerne i Norge.

De fleste av oss her på forumet bet på blyanter som var merket I.G Farben da vi gikk på barne/ungdomsskole. Bare for å sette det i perspektiv..

Det er et svært interessant kapittel i Norsk næringslivs og krigshistorie.

IG Farben ble opprettet i 1925 og avskaffet i 2000. Siste selskapet som ble styrt og eid av ALTE KAMERADEN. Produkter : bla. Zyklon B-og videre . I NORGE ble bla annet Norsk Hydro ble styrt av IG farben..

EdgaR
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
EspenS

Har du noen kildehenvisninger til dette her?
Espen K

EspenS wrote:Har du noen kildehenvisninger til dette her?
Du har jo denne: http://no.wikipedia.org/wiki/IG_Farben

Også står det litt om det på Hydro sine hjemmesider
EspenS

Takk, fant dem selv nå.
Edgar

Hei

Dette er den delen av etterkrigshstorien du ikke ville ha trodd på uten å se det selv...

Se bare på selskapene AGFA BASF og BAYER kjemi. Alle er født i IG Farben.

En historie som burde være avsluttet i 45 , men som avholdte julebord for 2500 interesserte i 1999.

EdgaR
Frem med vår nære fortid
Paul S.

En historie som burde være avsluttet i 45
Hvorfor det ?
mvh
Paul S.
EspenS

BASF ble etablert i 1865 og AGFA i 1867 og er ikke noe direkte resultat av IG Farben slik du fremstiller det. Små men viktige historiske detaljer!
Edgar

Tjah.. Når et selskap driver på den måten som IG Farben med KZ fanger som arbeidskraft , med Zyklon som produkt , og i så tette bånd til SS , så ville dei ikkje hatt livets rett i min lille rare verden iallefall. Les litt mer enn bare Wikipedia , så tror e du får ett annet intrykk av det hele. Agfa og Basf samt flere andre var helt klart etablert lenge for IG Farben, men de var med på å opprette samme selskapet. Se dette for eks. :

http://www.nytimes.com/1999/05/02/busin ... years.html

EdgaR
Frem med vår nære fortid
EspenS

IG Farben hadde patentet til Zyklon men det var produsert av ett annet foretak. Mener å huske det var noe som Gemensch eller liknende. Vet du noe om hvordan eierforholdene var til dette foretaket?
Edgar

Hei.. Tenkte du på : Degesch eller Deutsche Gesellschaft für Schädlingsbekämpfung mbH, or German Corporation for Pest Control) and Testa (Tesch und Stabenow, Internationale Gesellschaft für Schädlingsbekämpfung m.b.H

EdgaR
Frem med vår nære fortid
EspenS

Ja der satt den. Graver litt i historien her til dette foretaket og er blitt litt overrasket i forhold til det som dukker opp.
Paul S.

Tjah.. Når et selskap driver på den måten som IG Farben med KZ fanger som arbeidskraft , med Zyklon som produkt , og i så tette bånd til SS , så ville dei ikkje hatt livets rett i min lille rare verden iallefall.
I min lille verden hjelper det godt på med en forklaring, men din forklaring i dette tilfelle er av den lettvinte sorten. Hvis du har godt kjennskap til temaet ville det vært kjekt om du kunne forklare det med litt innhold og dybde. Sikkert flere enn meg som setter pris på det.
Din kommentar "så ville dei ikkje hatt livets rett i min lille rare verden iallefall ", virker for meg litt søkt da det var ett argument (å ikke ha livets rett) i "Die Endlösung der Judenfrage"
Ordbruken bør vel siles kraftig hvis man skal inn i diskusjoner om hvem som har livets rett.
Var vel ikke selskapet i seg selv som var problemet, men holdningene til de som styrte det, og det regimet de støttet.
Å starte tråder om tysk industri i Norge og koble det opp mot IG Farben og Zyklon B er rett og slett meningsløst, og så avslutte innlegget med "I NORGE ble bla annet Norsk Hydro ble styrt av IG farben.." er idiotisk og tankeløst og forteller meg hva du legger opp til i diskusjonen

Tysk industri i Norge under krigen er ett spennende tema, men å starte slik du gjør gjør det lite inntresant å delta i en slik diskusjon.
mvh
Paul S.
EspenS

Edgar wrote:I NORGE ble bla annet Norsk Hydro ble styrt av IG farben..

EdgaR
Det har vært ett industrisamarbeid med IG Farben og Norsk Hydro om blant annet bygging av produksjonsanlegg på Rjukan (basert på tysk teknologi) - og nye fabrikker på Herøya i Porsgrunn.

Ved siden av IG Farben var det også ett samarbeid med britiske ICI (DEN samarbeidet), men dette har du utelatt fra ditt hovedinnlegg.

Å inngå ett nært samarbeid med ett annet foretak er nødvendigvis ikke å bli styrt av det.
Edgar

Hei..At tysk krigsindustri historie er et spennende tema er hevet over enhver tvil. IG Farben er vel et av de mest spennende selskapene.

I min lille verden er det plass til alle.. og jeg har ingen behov for noen endelig løsninger.

At IG Farben samarbeidet med Norsk Hydro , er vel kanskje å ta litt hardt i. Norsk Hydro ble vel betraktet som krigsbytte.

EdgaR
Frem med vår nære fortid
EspenS

Edgar, jeg mistenker du ikke har lest eller satt deg skikkelig inn i historien når det gjelder Norsk Hydro (og IG Farben).
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”