Skiftes planer for videre avhending i 2010 (trinn1)

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Link til "Utvidet Offentlig Avklaring" 2010 trinn 1, som viser planer for videre avhending i 2010. Jeg har bare skummet gjennom, men ser at det er mye som skal rives. Mest bygninger, men også en rekke "strids og nærforsvarsanlegg" - bla. på Lerberen (kommandobunker?), Sola Land og Buarøy (tysk HKB, norsk 75mm batteri, eller begge deler..?)
Yngvar

En del av stillingene som var med å senket Blucher på Husvik og Seiersten ved Drøbak skal også rives ser jeg PDT_Armataz_01_11
Mvh
Yngvar
Knut Ø.

Lerberen er vel fredet...? Var endel oppstyr om denne tidligere i år når en gravemaskin var i gang der, arbeidet ble stoppet. Erik H. har muligens mer info?
Natter

Knut Ø. wrote:Lerberen er vel fredet...? Var endel oppstyr om denne tidligere i år når en gravemaskin var i gang der, arbeidet ble stoppet. Erik H. har muligens mer info?
Ikke godt å si eksakt hvilke objekter det er snakk om her (ikke så gode eiendomsgrenser på Norgesglasset - ref. vedlegg). Ved nærmere ettersyn er status heller ikke "riving", men "Potensiell friluftseiendom" (men i det ligger antagelig et element av sikring...?).
Attachments
Lerberen.jpg
Lerberen.jpg (163.09 KiB) Viewed 2046 times
Natter

Yngvar wrote:En del av stillingene som var med å senket Blucher på Husvik og Seiersten ved Drøbak skal også rives ser jeg PDT_Armataz_01_11
Eiendomsgrensene er som sagt ikke så gode å se på Norgesglasset, men det er jo tydelig hvilket område man snakker om i alle fall. Jeg kan ikke tro at det er snakk om å fjerne de gamle batteriene - det må vel være snakk om bygninger (på Seiersten vil jeg anta at det er den hamle leiren til Hundeskolen)?
Attachments
Seiersten.jpg
Seiersten.jpg (107.44 KiB) Viewed 2043 times
Husvik.jpg
Husvik.jpg (107.2 KiB) Viewed 2043 times
TommyG
Site Admin

Du kan se eiendomsgrenser og søke på gårds/bruksnummer på http://kart.fosen.net/webinnsyn/Content ... apType=png

Det begrenser dog ikke særlig hvilke bygg det kan være snakk om.
--
Tommy
Yngvar

Får håpe at det er som du sier, at det er husene som forsvinner. Jeg er litt redd for kommandobunkeren på Husvik

Synd med steder som man har tjenestgjort på, jeg har hatt en del nattevakter og øvelser på FHSK (Hundeskolen) :)
Mvh
Yngvar
Asbjørn²

Jeg er redd planene for Sola Land dekker en R 634 med sechsschartenturm, 3 store tyske hangarer, flere tyske brakker, R 608 Regimentshovedkvarter, en stor SK Luftwaffe Gefechtsstand + diverse. PDT_Armataz_01_09

Jeg skal ringe Skifte i morgen og se om jeg får noen flere detaljer.
Erik E
Site Admin

Hm... Visste jo den dagen måtte komme.... :-(

Erik
AYF

Anbefaler slike som oss som har stillinger,hus,bunkere evt i sitt nærområde som er planlagt fjernet,prat med kommunen og legg frem saken,hvis ikke prat med fylkesmannen /riksantikvar.
Erfaringen viser at langt flere en vi tror ønsker slikt bevart/sikret og at det lett kan la seg gjøre å bevare kulurminner.Hvis Skifte får beskjed om å rive noe som forsvaret ikke har brukt for lengre,ingen i nærmiljøet protesterer,ingen i kommunestyret protesterer,hvordan kan vi da forvente at Skifte stopper arbeidet ?
persi88

ja du sier noe der , hadde hvert en stor fordel hvis noen i kommune styret hadde hatt interesse for det , da hadde nok langt mere hvert bevart.
Knut Ø.

Ang. KO bunkeren på Lørberen så er det meget betenkelig om Skifte nå har planer om å rive/sikre denne. Iflg. Landsverneplanen er den vernet. Står svart på hvitt. Hvis Skifte sine planer omfatter dette anlegget så er det ett eller annet som skurrer mye her...

http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 236894&a=5
Lørbern kommando- og sikteplass med tilhørende anlegg er bevaringsverdig som en funksjonell del av det nasjonale festningsverket Austrått fort.
Beltefyllingshuset med alle tekniske installasjoner intakt er blant landets best bevarte, og er interessant som type i antikvarisk og militær funksjonshistorisk perspektiv. Den øvrige bebyggelsen på Lørbern og tankanlegget er av mindre antikvarisk interesse og er derfor ikke inntatt i landsverneplanen.
Vernet omfatter foruten beltefyllingshuset, alle spor etter militær aktivitet i landskapet innen områder som anvist på kartet.
Men det kan jo være det omtalte tankanlegget som er snakk om her da...
AYF

Bunkeren på Lørberen er fredet,men det var prat om noe sikringsarbeide,gjerder osv. Om det er dette de mener eller om de har glemt at den er fredet er jaggu ikke enkelt å si...
Natter

Asbjørn² wrote:Jeg er redd planene for Sola Land dekker en R 634 med sechsschartenturm, 3 store tyske hangarer, flere tyske brakker, R 608 Regimentshovedkvarter, en stor SK Luftwaffe Gefechtsstand + diverse.
Da området til Flakbatterie Aasen nylig ble frigitt, var jo kommunen ganske kjapt på banen ift. at dette skulle bevares. Dette må da være minst like interessant (og etter hvert ganske unikt), så man skulle tro de ville være interessert i å bevare noe av dette også..? Er det evt. planer for utvikling av området som gjør at bevaring ikke er aktuelt?

Slik jeg har forstått det, er en UOA et slags "forhåndsvarsel" fra Skifte om hva de planlegger. Berørte/ intressenter har jo mulighet for å komme med innsigelser, men de må kanskje ha et lite "spark bak" (ref. tidligere poster).
Erik E
Site Admin

Flyttet alt om Åsenfjorden hit: http://www.kystfort.com/forum/topic3191.html

Gikk litt over styr med "off topic" relatert diskusjon ;-)

Erik
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”