Skiftes planer for videre avhending i 2010 (trinn1)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Link til "Utvidet Offentlig Avklaring" 2010 trinn 1, som viser planer for videre avhending i 2010. Jeg har bare skummet gjennom, men ser at det er mye som skal rives. Mest bygninger, men også en rekke "strids og nærforsvarsanlegg" - bla. på Lerberen (kommandobunker?), Sola Land og Buarøy (tysk HKB, norsk 75mm batteri, eller begge deler..?)
En del av stillingene som var med å senket Blucher på Husvik og Seiersten ved Drøbak skal også rives ser jeg PDT_Armataz_01_11
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ikke godt å si eksakt hvilke objekter det er snakk om her (ikke så gode eiendomsgrenser på Norgesglasset - ref. vedlegg). Ved nærmere ettersyn er status heller ikke "riving", men "Potensiell friluftseiendom" (men i det ligger antagelig et element av sikring...?).Knut Ø. wrote:Lerberen er vel fredet...? Var endel oppstyr om denne tidligere i år når en gravemaskin var i gang der, arbeidet ble stoppet. Erik H. har muligens mer info?
- Attachments
-
- Lerberen.jpg (163.09 KiB) Viewed 2046 times
Eiendomsgrensene er som sagt ikke så gode å se på Norgesglasset, men det er jo tydelig hvilket område man snakker om i alle fall. Jeg kan ikke tro at det er snakk om å fjerne de gamle batteriene - det må vel være snakk om bygninger (på Seiersten vil jeg anta at det er den hamle leiren til Hundeskolen)?Yngvar wrote:En del av stillingene som var med å senket Blucher på Husvik og Seiersten ved Drøbak skal også rives ser jeg PDT_Armataz_01_11
- Attachments
-
- Seiersten.jpg (107.44 KiB) Viewed 2043 times
-
- Husvik.jpg (107.2 KiB) Viewed 2043 times
Du kan se eiendomsgrenser og søke på gårds/bruksnummer på http://kart.fosen.net/webinnsyn/Content ... apType=png
Det begrenser dog ikke særlig hvilke bygg det kan være snakk om.
Det begrenser dog ikke særlig hvilke bygg det kan være snakk om.
--
Tommy
Tommy
Får håpe at det er som du sier, at det er husene som forsvinner. Jeg er litt redd for kommandobunkeren på Husvik
Synd med steder som man har tjenestgjort på, jeg har hatt en del nattevakter og øvelser på FHSK (Hundeskolen)
Synd med steder som man har tjenestgjort på, jeg har hatt en del nattevakter og øvelser på FHSK (Hundeskolen)

Mvh
Yngvar
Yngvar
Jeg er redd planene for Sola Land dekker en R 634 med sechsschartenturm, 3 store tyske hangarer, flere tyske brakker, R 608 Regimentshovedkvarter, en stor SK Luftwaffe Gefechtsstand + diverse. PDT_Armataz_01_09
Jeg skal ringe Skifte i morgen og se om jeg får noen flere detaljer.
Jeg skal ringe Skifte i morgen og se om jeg får noen flere detaljer.
Hm... Visste jo den dagen måtte komme.... 
Erik

Erik
Anbefaler slike som oss som har stillinger,hus,bunkere evt i sitt nærområde som er planlagt fjernet,prat med kommunen og legg frem saken,hvis ikke prat med fylkesmannen /riksantikvar.
Erfaringen viser at langt flere en vi tror ønsker slikt bevart/sikret og at det lett kan la seg gjøre å bevare kulurminner.Hvis Skifte får beskjed om å rive noe som forsvaret ikke har brukt for lengre,ingen i nærmiljøet protesterer,ingen i kommunestyret protesterer,hvordan kan vi da forvente at Skifte stopper arbeidet ?
Erfaringen viser at langt flere en vi tror ønsker slikt bevart/sikret og at det lett kan la seg gjøre å bevare kulurminner.Hvis Skifte får beskjed om å rive noe som forsvaret ikke har brukt for lengre,ingen i nærmiljøet protesterer,ingen i kommunestyret protesterer,hvordan kan vi da forvente at Skifte stopper arbeidet ?
Ang. KO bunkeren på Lørberen så er det meget betenkelig om Skifte nå har planer om å rive/sikre denne. Iflg. Landsverneplanen er den vernet. Står svart på hvitt. Hvis Skifte sine planer omfatter dette anlegget så er det ett eller annet som skurrer mye her...
http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 236894&a=5
http://www.verneplaner.no/?f=landsverne ... 236894&a=5
Men det kan jo være det omtalte tankanlegget som er snakk om her da...Lørbern kommando- og sikteplass med tilhørende anlegg er bevaringsverdig som en funksjonell del av det nasjonale festningsverket Austrått fort.
Beltefyllingshuset med alle tekniske installasjoner intakt er blant landets best bevarte, og er interessant som type i antikvarisk og militær funksjonshistorisk perspektiv. Den øvrige bebyggelsen på Lørbern og tankanlegget er av mindre antikvarisk interesse og er derfor ikke inntatt i landsverneplanen.
Vernet omfatter foruten beltefyllingshuset, alle spor etter militær aktivitet i landskapet innen områder som anvist på kartet.
Da området til Flakbatterie Aasen nylig ble frigitt, var jo kommunen ganske kjapt på banen ift. at dette skulle bevares. Dette må da være minst like interessant (og etter hvert ganske unikt), så man skulle tro de ville være interessert i å bevare noe av dette også..? Er det evt. planer for utvikling av området som gjør at bevaring ikke er aktuelt?Asbjørn² wrote:Jeg er redd planene for Sola Land dekker en R 634 med sechsschartenturm, 3 store tyske hangarer, flere tyske brakker, R 608 Regimentshovedkvarter, en stor SK Luftwaffe Gefechtsstand + diverse.
Slik jeg har forstått det, er en UOA et slags "forhåndsvarsel" fra Skifte om hva de planlegger. Berørte/ intressenter har jo mulighet for å komme med innsigelser, men de må kanskje ha et lite "spark bak" (ref. tidligere poster).
Flyttet alt om Åsenfjorden hit: http://www.kystfort.com/forum/topic3191.html
Gikk litt over styr med "off topic" relatert diskusjon ;-)
Erik
Gikk litt over styr med "off topic" relatert diskusjon ;-)
Erik