30 000 innlegg

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik H
Site Admin

Da har vi over 30 000 innlegg på forumet.

vi holder koken! Mer og mer av perioden 1940 - 1945 (+ før og etter) havner på forumet.

Erik H
Attachments
30000.jpg
30000.jpg (116.24 KiB) Viewed 1510 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
werner wernersen

PDT_Armataz_01_34

Det blir ca 25 innlegg pr medlem, er nok ikke lenge til 40000

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
TommyG
Site Admin

Det går tydeligvis unna ja :D

Så, får man bare håpe at man klarer å opprettholde kvaliteten, selv om man øker kvantiteten ;-)
--
Tommy
Erik E
Site Admin

klarer å opprettholde kvaliteten
Av 30000 poster så ligger 7200 under "kaffekroken" PDT_Armataz_01_15
Greit at folk kan diskutere annet enn stål og betong, men jeg for min del synes det tar lenger og lenger tid mellom hver gang vi ser nye store tråder hvor flere engasjerer seg.
Flere av kategoriene heller mer i en retning av at man sitter og viser frem "ferieminner" for et relativt taust publikum....

Er sikker på at vi kunne hevet engasjement og motivasjon betraktelig om noen av "kikkerne" hadde begynt å snakke litt... Ser støtt og stadig en god del gjengangere som er pålogget, men mange har knapt skrevet et eneste innlegg. Mange har nok sine grunner til det, men her er altså nok en oppfordring til folk om å bryte tausheten ;-)

Mvh
Erik E
dolmen

Synes det er helt greit at man viser frem "ferieminner for et relativt taust publikum" som du kaller det.
Alternativet er jo at man ikke viser frem noe i det hele tatt og det bidrar vel ikke akkurat til å få fart på forumet?
Dolmen.
Erik E
Site Admin

Tja.... Nå sa jeg vel heller ikke at det var noe galt med det da....
Både meg og deg har jo fylt flere "feriealbum" her, men det jeg sier er at jeg ønsker mer aktivet og engasjerende diskusjoner....

Med "taust publikum" snakker jeg av egen erfaring, da flere av de siste trådene jeg har startet har så godt som null påfølgende kommentarer/diskusjoner og dårlige besøkstall.
Disse trådene mine bidrar da faktisk mindre til "fart på forumet" enn om jeg heller bruker tiden min på quiz`en eller i kaffekroken, men det er kanskje slik folk vil ha det??
Konklusjonen jeg begynnner å trekke ut av det er ihvertfall at folk kanskje ikke er så interessert i å studere spesifikke anlegg eller spesielle detaljer rundt bevæpning, bunkere, standarder osv. som jeg trodde, men heller ønsker en generell oversikt over hva som finnes der ute? - Ikke vet jeg, men tror jeg ofte skyter i feil retning! :-/

Erik
Natter

Erik E wrote:Konklusjonen jeg begynnner å trekke ut av det er ihvertfall at folk kanskje ikke er så interessert i å studere spesifikke anlegg eller spesielle detaljer rundt bevæpning, bunkere, standarder osv. som jeg trodde, men heller ønsker en generell oversikt over hva som finnes der ute? - Ikke vet jeg, men tror jeg ofte skyter i feil retning! :-/
Kan det ha noe med et forholdsmessig stort sprik i kunnskapsnivå å gjøre..? Noen (som deg) har jo imponerende innsikt kontra oss andre i den gemene hop PDT_Armataz_01_18

Jeg har definitivt interessen, men det skorter på kunnskapen til å bidra med noe særlig fornuftig (burde også sikkert ha lagt mer bånd på meg enn hva tilfellet har vært til nå... :D ).
dolmen

Erik E wrote:Tja.... Nå sa jeg vel heller ikke at det var noe galt med det da....
Både meg og deg har jo fylt flere "feriealbum" her, men det jeg sier er at jeg ønsker mer aktivet og engasjerende diskusjoner....

Med "taust publikum" snakker jeg av egen erfaring, da flere av de siste trådene jeg har startet har så godt som null påfølgende kommentarer/diskusjoner og dårlige besøkstall.
Disse trådene mine bidrar da faktisk mindre til "fart på forumet" enn om jeg heller bruker tiden min på quiz`en eller i kaffekroken, men det er kanskje slik folk vil ha det??
Konklusjonen jeg begynnner å trekke ut av det er ihvertfall at folk kanskje ikke er så interessert i å studere spesifikke anlegg eller spesielle detaljer rundt bevæpning, bunkere, standarder osv. som jeg trodde, men heller ønsker en generell oversikt over hva som finnes der ute? - Ikke vet jeg, men tror jeg ofte skyter i feil retning! :-/

Erik

Ja det kan virke som det er de store "oversiktsbildene" fra fortene som trekker seere og ikke de trådene som inneholder mye av små detaljer.
Et flott kystfort sett på avstand er kanskje mer attraktivt å se på enn 5-6 bilder av en rusten boltegruppe tatt fra alle mulige retninger så du har nok et poeng der.
Quiz er en genial måte å trekke seere på det ser man jo på besøkstallene.
Dolmen.
Paul S.

Kan ikke annet å si meg enig med Jon-Vegard.
Tror selv at det har med at folk ofte går inn i egne prosjekter og blir mer innnadvent.
Tar man Hordaland f.eks som har Norges nest største by, og ett utall av innstallasjoner så er det blitt sørgelig dårlig. Trenger det være så spes det man poster ? Eller nye bilder ? Er vel mange som ikke kommer seg rundt om og titte på tingene.
En annen ting er når folk spør om hjelp, f.eks dennne som ligger under Radarstilllinger/Varslingssystemer :
Quote:
Hei.
I en tidligere tråd er det dokumentert noe av utstyret som skal ha befunnet seg her (på Viste).Kan noen forklare hva dette er?
Grenzwellenpeiler,Langwellen-grossrahmenpeiler og Adcock anleggets funksjonfor marinen. Det pågår et prosjekt hvor det skal skiltes med informasjon over krigsminnene fra Viste langs sjøen til Tungenes.
Informasjonen som kommer fra de eldre som mener og vite,stemmer ivertfall ikke. De fleste snakker om fly varsling og peiling.
master og utstyr ble tatt ned ganske umiddelbart etter krigen,ingen
jeg har vert i kontakt med har bilder som viser noe av dette.

Ingen svar, ingen hjelp å få ? Eller er det så enkelt at ingen har kjennskap til det han spør om ?
Selv skal jeg passe meg da jeg ikke er for aktiv selv, men hvorfor skal jeg fore f.eks Hordalandsbiten med bilder når ingen andre gidder..
mvh
Paul S.
Det over ble postet tidligere i år, og det er ikke blitt noe bedre, og kommer heller ikke til å bli det.
HVorfor skal man komme med noe her på forumet ? Legge fram noe nytt ? Hjelpe noen som spør ? Eller bidra der man kan bidra med noe ?
Ta f.eks innlegget som ligger på arkiv og dokumetasjons kategorien. "Erfaringer med Riksarkivet".
Hva skjer ? Jo en overivrig moderator splitter opp tråden og legger den inn i "sitt" distrikt.
Så spisser man det til sånn at det som kunne ha interesse for mange nå blir til en diskusjon om hva "vi"(de få) kan ordne til for å få fatt på minekart for sitt område.
Hva fanden er det for en måte å få opp interessen på ? Hva om alle skulle gjort det samme, så satt man der som noen nisser på hver sin tue og loket med sitt eget.
Og da er man der som jeg har sagt tidligere, man går inn i egne prosjekter og blir mer innadvent.
Nå bruker jeg den tråden som ett eksempel, men der er nok av slikt her på forumet.
Og da er det man skal spørre seg, skal jeg bidra med noe ? Men da blir det ofte til at folk bare lar det ligge og lar vær å poste.
mvh
Paul S.
Erik E
Site Admin

Det over ble postet tidligere i år, og det er ikke blitt noe bedre
Hadde den tråden i bakhodet i går faktisk... Har prøvd å legge ut litt blandet stoff i de forskjellige kategoriene siden da, men står ofte alene og stanger hodet i veggen med "82 views" og ingen kommentarer etter 14 dager :-)

Skulle gjerne bidratt til mer gang her inne jeg, men hva vil folk egentlig se (eller lese) for å bryte stillheten?

Erik
Yngvar

På toppen av denne tråden er det glede over alle innleggene, og på bunn er det bunnløs fortvilelse :)
Vi har alle forskjellige innfalsvinkler og interesser, der vi lærer mer og mer og kanskje blir litt spissere i interessen vår. I perioder kan vi vel bli litt leie, for deretter å bli brennende opptatt av enkelte emner som blir postet her. Jeg selv har vel ikke kommet over det generelle interessenivået ennå, der jeg syns det meste på et kystfort er interessant, logistikken, driften og folkene. Kanskje jeg etter hvert blir spissere og syns at bunkere eller noe annet er det mest interessant?
Altså, vi har forskjellige nivåer og jeg leser "Kaffekoppen" like mye som "Oslofjorden"
Flere nye har i de siste mnd, skrevet mer og mer, og det kommer vel en ny til hver uke i Forumet, så dette er populært.
Jeg leser det meste her, og noen ganger svarer jeg på et innlegg, mens andre ganger så tar jeg til meg informasjonen og er fornøyd med det. Derfor er det viktig å ikke slutte med "ferieinnlegg" eller sære innlegg om en skrue på en telefon.
Dette går så bra så! :)
Mvh
Yngvar
KOS
Moderator

Paul S. wrote:Ta f.eks innlegget som ligger på arkiv og dokumetasjons kategorien. "Erfaringer med Riksarkivet".
Hva skjer ? Jo en overivrig moderator splitter opp tråden og legger den inn i "sitt" distrikt.
Så spisser man det til sånn at det som kunne ha interesse for mange nå blir til en diskusjon om hva "vi"(de få) kan ordne til for å få fatt på minekart for sitt område.
Hva fanden er det for en måte å få opp interessen på ? Hva om alle skulle gjort det samme, så satt man der som noen nisser på hver sin tue og loket med sitt eget.

Og da er man der som jeg har sagt tidligere, man går inn i egne prosjekter og blir mer innadvent.
Du bør vel egentlig få respons på denne Paul, for det vil du vel ;-)

- Tråden "Erfaringer gjort med Riksarkivet" ble, spontant, opprettet av Stutzpunkt etter ønske fra meg , takk for det Stutzpunkt.

- Tråden "Erfaringer gjort med Riksarkivet" har allerede fått mange gode og nyttige bidrag som gjør den nyttig for de som har lyst og anledning til å finne fram til informasjon, f.eks. fra sitt eget distrikt.

- Den lokale kartetterspørselen var allerede dukket opp noen dager tidligere, og var derfor naturlig for en "overivrig moderator" med lokal interesse å ta opp videre.

- Den omtalte "splitten" ble gjort for å få noe utav et lokalt forslag, som var havnet i en planlagt infotråd om RA - slik at alle erfaringer med RA kunne holdes samlet.

Det er jo bra mye bra aktivitet og engasjement rundt relevante temaer dette Paul - og du må gjerne delta i samtlige diskusjoner - selv om ikke alle foregår i samme tråden ;-)

Ditt spørsmål: Hva fanden er det for en måte å få opp interessen på ?

mvh
KOS
Last edited by KOS on 16 Dec 2009 16:28, edited 5 times in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Tarjei

Yngvar wrote:På toppen av denne tråden er det glede over alle innleggene, og på bunn er det bunnløs fortvilelse :)
Vi har alle forskjellige innfalsvinkler og interesser, der vi lærer mer og mer og kanskje blir litt spissere i interessen vår. I perioder kan vi vel bli litt leie, for deretter å bli brennende opptatt av enkelte emner som blir postet her. Jeg selv har vel ikke kommet over det generelle interessenivået ennå, der jeg syns det meste på et kystfort er interessant, logistikken, driften og folkene. Kanskje jeg etter hvert blir spissere og syns at bunkere eller noe annet er det mest interessant?
Altså, vi har forskjellige nivåer og jeg leser "Kaffekoppen" like mye som "Oslofjorden"
Flere nye har i de siste mnd, skrevet mer og mer, og det kommer vel en ny til hver uke i Forumet, så dette er populært.
Jeg leser det meste her, og noen ganger svarer jeg på et innlegg, mens andre ganger så tar jeg til meg informasjonen og er fornøyd med det. Derfor er det viktig å ikke slutte med "ferieinnlegg" eller sære innlegg om en skrue på en telefon.
Dette går så bra så! :)
Takk for den Yngvar. Lurte en stund på om det ikke var stort annet igjen å gjøre enn å legge ned blyanten og sette sluttstrek for hele forumet.
30 000 innlegg er ikke til å kimse av, og selv om ikke alle er like matnyttige, eller 10% av brukerne står for 70% av innleggene så har fortsatt dette forumet klart å samle over 1100 registrerte og gud vet hvor mange uregistrerte brukere fra hele landet, som synes at 70 år gammel betong er kult, i et felles forum. Er det noe å fortvile over? Jeg skjønner at det kan føles som en utakknemlig oppgave å dele ut "arvesølvet" uten å få så mye som en kommentar tilbake, men vi må prøve å se litt stort på det. Om 10-20 år kan disse innleggene være en verdifull kilde til informasjon for kommende generasjoner som vokser opp uten å ha den samme tilgangen på førstehåndsinfo som vi har, og da kan det vise seg at innsatsen ikke var helt forgjeves allikevel.

(Forutsatt at alt ikke går til helsike i 2012, eller kystfort-serveren blir sabotert av Skifte)
Paul S.

Ser jo det at folk er fornøyd, og synes det er bra slik det er. Det skal jo være ett levende forum der man bidrar etter evne, elller lar være, Ingen blir tvunget til å skrive noe. Synspunktene mine har jeg gitt utrykk for og trenger ikke gjenta de nå.

Men jeg gjentar at det å bringe diskusjoner ned på lokalt nivå slik KOS gjorde med minekartene er ødeleggende for forumet. Det er på samme nivå som de som driver å fylle opp tråder med klokkeslett og datoer når man skal treffes osv. Slikt kan man ta utenom forumet.
Det sitter gjerne folk i Finnnmark eller Oslo som har ett lite spørsmål, men føler det blir utidig å komme med slikt i en lokal diskusjon.
Debatten sporer av med lokalt innnhold, eller som nå der jeg plukker på KOS sin holdning til dette.
En tråd som kunne vært fylt opp med nyttig informasjon om hva, og hvor man kan finnne kart, minekart, byggetegninger, og forsvarsplaner stopper opp. Men for all del, vil jo helst at den blir holdt levende av ivrige entusiaster.
Du bør vel egentlig få respons på denne Paul, for det vil du vel
Selvfølgelig vil jeg ha respons, du vet såpass at jeg brummer og sparker fra meg, og da kommer det ting i retur :-)
mvh
Paul S.
KOS
Moderator

Synes egentlig det er litt leit du mener det er "ødeleggende" at der gis et lokalt tilsnitt der det er formålstjenelig Paul - ikke forstår jeg det helt heller. Tanken er ihvertfall at det skal ligge noe "matnyttig" for de som kommer til senere - slik Tarjej også nevner. Og at det skal være mulig å finne frem i ettertid.

Det er selvfølgelig fritt fram for folk både fra Finnnmark og Oslo å komme med små eller store spørsmål og innspill.

Jeg synes det burde vært kjørt en liknende linje f.eks. for Bergen og mange andre noenlunde sammenhengende definerbare områder - men det er nok ikke aktuelt nei ;-)

Hvor mange fra stor-Bergen er aktive på Forum ?

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”