noen som kan fortellemeg hva disse ble brukt til?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
kan også fortelle at det aldri ble gjort noe rundt funn sted etter funn , å kan garatere at det er flere der , syntes nesten det er litt i sløveste laget når det gjelder ett sikkret fort , å det er snakk om ca 5 år siden funnet ble gjort , hvis ikke det er sløvt av ansvarholdene person så hvet ikke jeg !!
Høres ut som vanlige Mauser eller MG skudd, 7,92mm?

Erik

Erik
En slik innstilling fra folk er kansje en årsak til at skifte eiendom er så opptatt av at det som overlates til almenheten er fullstendig idiotsikkert. Vi har snart amerikanske tilstander der man saksøker for det minste. Har du funnet håndvåpenammunisjon og mener myndighetene skal reagere på noen patroner burde du latt dem ligg og isteden varslet om funnet. Gjerne vært på stedet til politiet kom. Forøvrig er håndvåpenam. ufarlig til noen putter den i et våpen eller gjør noe annet dumt. Politiet utenfor de største byene har ikke kompetanse på ammunisjon og sprengstoff, de må tilkalle forsvaret. Du gjorde forøvrig helt rett når du leverte det til politiet, når du først hadde plukket det opp. Men å vente en større aksjon med søk er overkill.persi88 wrote:kan også fortelle at det aldri ble gjort noe rundt funn sted etter funn , å kan garatere at det er flere der , syntes nesten det er litt i sløveste laget når det gjelder ett sikkret fort , å det er snakk om ca 5 år siden funnet ble gjort , hvis ikke det er sløvt av ansvarholdene person så hvet ikke jeg !!
Mvh
ervold
- Jon-Vegard
Meget bra sagt på en kort og lettfattelig måte Ervold!!
ervold wrote:En slik innstilling fra folk er kansje en årsak til at skifte eiendom er så opptatt av at det som overlates til almenheten er fullstendig idiotsikkert. Vi har snart amerikanske tilstander der man saksøker for det minste. Har du funnet håndvåpenammunisjon og mener myndighetene skal reagere på noen patroner burde du latt dem ligg og isteden varslet om funnet. Gjerne vært på stedet til politiet kom. Forøvrig er håndvåpenam. ufarlig til noen putter den i et våpen eller gjør noe annet dumt. Politiet utenfor de største byene har ikke kompetanse på ammunisjon og sprengstoff, de må tilkalle forsvaret. Du gjorde forøvrig helt rett når du leverte det til politiet, når du først hadde plukket det opp. Men å vente en større aksjon med søk er overkill.persi88 wrote:kan også fortelle at det aldri ble gjort noe rundt funn sted etter funn , å kan garatere at det er flere der , syntes nesten det er litt i sløveste laget når det gjelder ett sikkret fort , å det er snakk om ca 5 år siden funnet ble gjort , hvis ikke det er sløvt av ansvarholdene person så hvet ikke jeg !!
Mvh
ervold
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Slik gammel 7,92 er uskyldige greier,eneste man ¨å tenke på hvis man finner slike med mye korrosjon på er at noen av disse skuddne kan inneholde hvitt fosfor,setter du disse på peishylla og de står der og tørker kan det begynne å brenne når luft kommer inn i prosjektilet.Mye slik ammo ble dumpet over alt etter krigen,det er nærmest umulig å garantere at slikt ikke finnes i et område det har vært mye aktivitet under krigen.
Jeg hører at det er populært å mene dette, men vi har heldigvis et stykke å gå før vi i det hele tatt kommer i nærheten av amerikanske tilstander.Vi har snart amerikanske tilstander der man saksøker for det minste
Erik H
Bare vent, vi kommer nok etter. Et eksempel: tidligere syklet HVungdommer til møte med mauser på ryggen uten at noen reagerte. Hvis det i dag er en HV soldat som blir væpnet på Lutvann og skal til byen med Tbane må politiet varsles ellers står Delta klar før han har kommet til Hellerud. En stor del av skylden skal mediene ha, men tomskallene som tar alt i avisen for god fisk er heller ikke fri for skyld. Våpen er ikke farlig, det er brukerne som kan være tvilsomme.Erik H wrote:Jeg hører at det er populært å mene dette, men vi har heldigvis et stykke å gå før vi i det hele tatt kommer i nærheten av amerikanske tilstander.Vi har snart amerikanske tilstander der man saksøker for det minste
Erik H
Bare en utblåsing fra en som vokste opp i en annen tid da våpen var noe ganske naturlig.
Mvh
ervold
- Jon-Vegard
Legg ikke all skyld på Skifte!! Det er mange andre aktører med i bildet som er med på å "ødelegge" mer enn det flere her mener Skifte gjør!! Flere her på Forumet vet at jeg hadde ønsket at det meste fikk stå som det var, men vi må se realistisk på det også. Skifte gjør egentlig bare det de skal, de blir til en viss grad styrt av lover og regler, men også av grunneiere og lassevis med privatpersoner og bedrevitere. Vi som har den interessen vi har må se sannheten i øynene, nemlig at vi er i fåtall!
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Her er det mye å gjøre for oss på forumet. Skifte har fått jobben med å sikre og avhende det forsvaret ikke lenger har behov for, og ikke midler til å vedlikeholde. Vi som finnes over hele landet gjør det best ved å dokumentere så mye som mulig før det forsvinner slik at ettertiden kan få et glimt av hva som har vært. Ved å gå i dialog med skifte er jeg sikker på at de er positive til å gi adgang mange steder før de blir sikret. Selvfølgelig er det begrenset hvordan de kan stille med nøkler til enhver tid. De er underbemannet og har tidsfrister, men min erfaring er at de er positive. Vi kommer lenger med et spørsmål og et smil enn bare kjeft. Forøvrig burde kansje skifte få sin egen tråd her, hvor både smil og bekymringringer ove egne yndlingsfort kan luftes.Jon-Vegard wrote:Legg ikke all skyld på Skifte!! Det er mange andre aktører med i bildet som er med på å "ødelegge" mer enn det flere her mener Skifte gjør!! Flere her på Forumet vet at jeg hadde ønsket at det meste fikk stå som det var, men vi må se realistisk på det også. Skifte gjør egentlig bare det de skal, de blir til en viss grad styrt av lover og regler, men også av grunneiere og lassevis med privatpersoner og bedrevitere. Vi som har den interessen vi har må se sannheten i øynene, nemlig at vi er i fåtall!
Mvh
ervold
alltid bra med litt diskusjoner, men ikke glem eksisterende tråder.
http://www.kystfort.com/forum/topic3182.html
Tråden er fortiden prioritert (slik at jeg selv skal huske å legge inn noen tanker)
Erik H
http://www.kystfort.com/forum/topic3182.html
Tråden er fortiden prioritert (slik at jeg selv skal huske å legge inn noen tanker)
Erik H
helt tullete dette med agen og hv. soldatene må jo til hk og hente sluttstykkene PDT_Armataz_01_08 dette henger jo ikke på greip. skal ikke hv være klar til å rykke ut og forsvare seg til hæren kommer? skjønner godt att folk er kritisk med det å oppbevare sluttstykker hjemme, men skal man drepe noen finnes det lettere måter å drepe dem på. man kan jo bare gå på gata i oslo å få kjøpt "svarte" våpen! også dette att man må være 16+ for å få kjøpt en liten lommekniv på f,eks armybutikken mens en 14 åring kan gå på rema å kjøpe en stor kjøkkenkniv PDT_Armataz_01_05 også dette med at man ikke kan klatre i trær og falle ned uten at skolen blir saksøkt for eventuelt skrubbsår eller blåmerker. dette begyner nok å bli litt amerikanisert sånn bortsett fra våpen delen. der kan jo gamle skrullete damer kjøpe 12,7 uten å bli stoppet PDT_Armataz_01_05
ow