Sperringer av veier i Vestfold

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Mange veier var sperret eller var gjort klar for sperring i Vestfold.
Larvik var en viktig havn for tyskerne, og veien nordover fra byen til de andre byene i Vestfold, og videre derfra via jernbane og hovedveier var ofte brukt til transport. Sjøveien var usikker pga miner og engelske fartøyer og flyangrep. Men det var også viktig å sikre disse veien slik at en eventuell landgangsstyrke ikke kunne bruke de.
Helt siden 1899 hadde norske styrker kanoner på Mokollen i Sandefjord som kunne beskyte disse veiene.
Tyskerne så også det strategiske med å stoppe inntrenger fra å bruke veien fra Larvik hvor det var en viktig havn, og veier nordover.
En av disse veiene passerer jeg på vei til jobben, hver dag og på den ene siden av veien er det fremdeles fire rekker med steiner. Her har det nok vært gjort klar til en ytterligere sperring av denne viktige veien. Veien er ikke viktig i dag, kanskje er det derfor mange ikke har lagt merke til denne sperringen.
Attachments
Fire rekker med stein for sperring av veien
Fire rekker med stein for sperring av veien
DSC_0015.JPG (94.75 KiB) Viewed 664 times
Tanksperring i Larvik
Tanksperring i Larvik
DSC_0014.JPG (65.74 KiB) Viewed 664 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Her er et eksempel fra Brekke (trolig i Hof kommune). Tatt fra samlingen av mine og sperrekart i DKØ sine arkiver. Det var en artikkel tidligere på TB.no om en som registrerte krigsminner i Hof kommune og der viste han et sted som passet godt inn med skissen.

Sperren er en såkalt Belgisk port, eller "Belgische Rollböcke" som tyskerne kalte den. En slik sperre kunne enten stå alene i en kløft som her, eller bli festet med flere av den samme typen i en lang rekke bortover.
Attachments
belgischesperresu0.jpg
belgischesperresu0.jpg (115.4 KiB) Viewed 634 times
Mvh
Tormod
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Ganske godt observert, Yngvar...ser ut til å være ganske friske bilder også dette her. Selvom man sikkert kjører forbi på veien ofte, og ikke har det rette "falkeblikket" er det fort gjort å overse.

Mulig det er en tunnel-inngang tilknyttet sperrelinja også.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:En av disse veiene passerer jeg på vei til jobben, hver dag og på den ene siden av veien er det fremdeles fire rekker med steiner.
Har du mulighet til å markere dette på et kartutsnitt eller angi posisjon (skal en snartur til Larvik i påsken, så kanskje jeg kjører forbi...)?
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Bildene er tatt sist uke. Det er lettere å oppdage steinen i snøen. Posisjon (UTM 32) N-6548201 og Øst 567059.
Se også kartutsnitt
Attachments
sperring 2.JPG
sperring 2.JPG (64.68 KiB) Viewed 536 times
sperring.JPG
sperring.JPG (135.01 KiB) Viewed 534 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Sant det Yngvar.

Akkurat som da jeg letet etter bunkerene ved Falkensten i Horten. De var også mye lettere å finne siden det lå litt snø oppå.

Mulig jeg kanskje kan finne de tanks-sperringene når jeg er i Larvik-området. Takk for info og kart.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Bildene er tatt sist uke. Det er lettere å oppdage steinen i snøen. Posisjon (UTM 32) N-6548201 og Øst 567059.
Se også kartutsnitt
Takker. Er ikke så lokalkjent at jeg kan plassere stedet sånn umiddelbart, men med posisjonen finner jeg i alle fall frem :)
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Et lite kart til, Folehavna fort til høyre
Attachments
sperring.JPG
sperring.JPG (82.14 KiB) Viewed 493 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Mandag morgen kjørte jeg forbi denne sperringen og oppdaget at alle trærne som vokser blant steinblokkene var saget ned. Så for meg et senario med en gravemaskin som ryddet opp der,så jeg ringte til Larvik kommune men de viste ikke om dette. Så ringte jeg et steinbrudd like ved men de ba meg ringe til et annet steinbrudd som ligger på andre siden av veien og som eier grunnen der stillingen er. Der traff jeg en hyggelig mann som forsikret meg om at det var den lokale bonden som ryddet litt skog og kratt. De viste godt om sperringen og at den var et kulturminne så de tok hensyn til den, og passet på. Da ble jeg beroliget, og nå kan alle se at det er fire rekker med tilhogde steinblokker fra det lokale steinbruddet, satt opp under krigen for å stenge en av veiene mellom Larvik og Sandefjord.
Attachments
DSC_0058.JPG
DSC_0058.JPG (304.76 KiB) Viewed 327 times
DSC_0061.JPG
DSC_0061.JPG (262.79 KiB) Viewed 327 times
Mvh
Yngvar
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Det var gode nyheter, Yngvar :)

Morten
MVH Morten C.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Ja, ikke sant Morten. Det er vel ikke mange igjen av disse veisperringen her på østlandet.
Mvh
Yngvar
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Yngvar wrote:Mandag morgen kjørte jeg forbi denne sperringen og oppdaget at alle trærne som vokser blant steinblokkene var saget ned. Så for meg et senario med en gravemaskin som ryddet opp der,så jeg ringte til Larvik kommune men de viste ikke om dette. Så ringte jeg et steinbrudd like ved men de ba meg ringe til et annet steinbrudd som ligger på andre siden av veien og som eier grunnen der stillingen er. Der traff jeg en hyggelig mann som forsikret meg om at det var den lokale bonden som ryddet litt skog og kratt. De viste godt om sperringen og at den var et kulturminne så de tok hensyn til den, og passet på. Da ble jeg beroliget, og nå kan alle se at det er fire rekker med tilhogde steinblokker fra det lokale steinbruddet, satt opp under krigen for å stenge en av veiene mellom Larvik og Sandefjord.
Hvor ligger disse Yngvar?
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er vel de samme som er vist på kartbildet, 7 poster lenger opp..?
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Ja, ikke sant Morten. Det er vel ikke mange igjen av disse veisperringen her på østlandet.
Ikke så vidt jeg vet på norskesida hvertfall, Yngvar :)

Men de finnes i Strømstad og ved Holtet innenfor Halden bl.a.
Attachments
CIMG5717.JPG
CIMG5717.JPG (290.93 KiB) Viewed 260 times
MVH Morten C.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Natter wrote:Er vel de samme som er vist på kartbildet, 7 poster lenger opp..?
Ser det nå. Kjente ikke igjen stedet fra den vinkelen og så rensket! :rodme:
Mvh.
Jon-Vegard
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”