Oppussing 40,6 cm granat til Adolfkanonene

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei dere !
Jeg er ny her på forumet, så jeg er ikke sikker på om jeg legger dette spørsmælet under riktig post, men tar sjansen.
[EDIT KOS: Velkommen ! Tråden "Legg inn lengre og mer informativ tema-tekst (overskrift)" var nok total skivebom ja ... men jeg har delt ut og flyttet innlegget]

Jeg driver og puser opp en 40,6 cm granat som er til dise Adolfkanonene som var på Engeløya, og er på Trondarnes Fort.
Er det noen som har bilder ev. tekst av den opprinnelige koden, som er skrevet på disse granatene ?
Dessuten hadde det vært fint om noen kunne forklare meg (ev. bilde), hvordan denne mekanismen helt fremst på granaten skal se ut, når den er klar for avfyring. Nå er det en fòring i aluminium som er skrudd inn, men det er gjenger for noe helt i senter av denne. Gjengetype 18mm X 1,5 stigning.
Det skal vel være en øyebolt for transport, men denne blir vel byttet ut med en tennmekanisme, når den skytes ut ? :-)
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hvis du søker litt vil du finne informasjon og bilder her inne (f.eks. under trådene som omhandler MKB Trondenes/ Trondenes fort).
Jeg vil tro at man har tegninger av granatene og korrekt merking på Kystartillerimuseet (evt. på Trondenes).

Her er et par bilder fra Trondenes og Engeløy (merk dog at iflg. JEF er minst en av granattypene på Trondenes feilmerket):
Attachments
Adolf_1.jpg
Adolf_1.jpg (211.58 KiB) Viewed 472 times
Adolf_3.jpg
Adolf_3.jpg (238.21 KiB) Viewed 472 times
Adolf_4.jpg
Adolf_4.jpg (139.56 KiB) Viewed 472 times
Adolf_5.jpg
Adolf_5.jpg (363.57 KiB) Viewed 472 times
Adolf_6.jpg
Adolf_6.jpg (202.15 KiB) Viewed 472 times
Adolf_7.jpg
Adolf_7.jpg (198.5 KiB) Viewed 472 times
Adolf_8.jpg
Adolf_8.jpg (278.07 KiB) Viewed 472 times
Adolf_9.jpg
Adolf_9.jpg (203.36 KiB) Viewed 472 times
Adolf_10.jpg
Adolf_10.jpg (131.89 KiB) Viewed 472 times
Adolf_11.jpg
Adolf_11.jpg (226.43 KiB) Viewed 472 times
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Tusen takk for fine illustrative bilder. (Skal se om jeg får til å legge ut bilder av granaten jeg holder på med)
Beklager skrivefeil i første innlegg...her gjelder det å lese korrektur FØR man legger ut, og ikke ETTER..
Jeg skylder å forklare at denne granaten ikke er noe jeg skal ha i kjelleren og stryke på...men etter avtale med Trondarnes Fort og Oscarsborg (Ledelse i Kystfort Nordenfjelds), var jeg så heldig å få grønt lys om å overta en granat, som skal stilles ut i museumsparken i "Hemnes Krigshistoriske Museum" (ca 40 km sør for Mo i Rana).
Dette vil være en "vinn/vinn-situasjon", der den vil bli utstillt som et "fyrtårn" som vil tiltrekke seg oppmerksomhet, samtidig som det bli bli gitt en grundig informasjon om kystfortene i Norge, med hovedvekt på Engeløya/Trondarnes Kystfort.
Etter at jeg hentet granaten i en bunker under kanon 4 på Trondarnes, har jeg brukt mange timer på pussing og restaurering av den til autentisk stand.
Til min store forbauselse dukket det opp en annen merking av granaten, da jeg (etter å ha registrert og avfotografert merkingene) pusset bort rust og det øverste laget, som var av en meget dårlig lakk. Under dukket den signalgule kvalitetslakken, og midt under disse ringene som sèes ca 3/4 opp på granaten dukket det opp tysk koding. Dette fikk meg til å lure på om granatene ble merket etter NATO-standard etter krigen, da Trondarnes Fort var i det norske kystforsvaret til 1964..?
Så var det hvordan denne mekanismen så ut i front av granaten. Skal studère bildene og se om det vises.
Attachments
02062011744.jpg
02062011744.jpg (958.5 KiB) Viewed 437 times
29062011986.jpg
29062011986.jpg (1.09 MiB) Viewed 437 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Det ser ut som om det er et godt stykke arbeid som blir gjort med restaureringen.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

valla58 wrote:skal stilles ut i museumsparken i "Hemnes Krigshistoriske Museum" (ca 40 km sør for Mo i Rana).
Litt OT nå, men siden dette står på listen over aktuelle stopp på vei nordover i sommer lurer jeg på om du har en egen nettside eller kan oppgi åpningstidene i juli/august?
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei dere !

Takk for det, men jeg har jo brukt noen timer da..

Har laget fundamentet til granat, og som dere kansje så på det første bildet, var jeg så griseheldig å få med bakladningshylsa, komplett i kogger. Denne er nesten 47 cm i diameter, og nesten 1 meter lang. SVÆRE greier å jobbe med. men jeg håper og tror at dette kan bli fint å se på. Parallellt lages et "glass-sarkofag" som granat med utstyr skal få "li` d`parade" i til evig tid. Det må sikkert bare støvsuges litt av og til..
I dette sarkofaget kan man lese om kystfortene på tre språk, så dette gleder jeg meg til.
Dessverre har jeg ikke knotet meg til å lage noen hjemmeside, men det står jo noe på < hemnes.kommune.no >, selv om den ikke er oppdatert.
Jeg prøver å være så mye tilstede som mulig, men jeg jobber med et prosjekt om et vitensenter, så jeg har kontor på Rådhuset kun ca 400 meter unna.
Jeg har tlf.nr 41471503, og har ellers åpningstid fra 10:00 til 17:00 - men de fleste kommer jo til alle døgnets tider..
Beregn god tid, da det har "hopet seg opp" med interessante ting iløpet av over 30 år... Kjøp en god bok til kona...eller noe..
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

valla58 wrote:Jeg prøver å være så mye tilstede som mulig, men jeg jobber med et prosjekt om et vitensenter, så jeg har kontor på Rådhuset kun ca 400 meter unna.
Jeg har tlf.nr 41471503, og har ellers åpningstid fra 10:00 til 17:00 - men de fleste kommer jo til alle døgnets tider..
Takk! Slår nok på tråden når jeg er i nærheten :)
valla58 wrote:Beregn god tid, da det har "hopet seg opp" med interessante ting iløpet av over 30 år... Kjøp en god bok til kona...eller noe..
Jeg er ikke belemret (eller velsignet - alt ettersom...) med den slags, så det går nok bra PDT_Armataz_01_18
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Flott Natter!

Denne nettsiden (Kystfort.no) har jeg ikke vært inne på før, og her har jeg tydeligvis gått glipp av MYE i årenes løp.
Fint å ha kontakt med folk som har samme "sykdom" som meg, og MANGE spørsmål henger i luften.
Når det gjelder denne granaten, ble jeg litt frustrert, da jeg oppdaget en annen merking UNDER den som vises på alle disse bildene. Den kan jo være ommerket under krigen, da denne er merket med "MARINE", sammen med de andre kodene. Som du vet, var jo disse kanonene bestillt til de nye H-klasse slagskipene med "Grossdeutschland" og "Friedrich der Grosse", som de to første. men kun kjølen ble strukket før planen ble skrinlagt.

Det ser ut til at ingen vet hvordan denne tennmekanismen ser ut, som sitter helt forrerst på granaten.

Nei, det er erfaringsvis at damene har en lei tendens til å bli utålmodige - når det har gått noen timer... Senest igår var det noen fra Oslo her, men damene var UTROLIG tålmodig..

Jeg går ut ifra at det går an å bytte ting her på forumet. Det er jo mest artig, og det er helt utrolig hva folk er på jakt etter..(på seg selv kjenner man andre..)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

valla58 wrote:Til min store forbauselse dukket det opp en annen merking av granaten, da jeg (etter å ha registrert og avfotografert merkingene) pusset bort rust og det øverste laget, som var av en meget dårlig lakk. Under dukket den signalgule kvalitetslakken, og midt under disse ringene som sèes ca 3/4 opp på granaten dukket det opp tysk koding. Dette fikk meg til å lure på om granatene ble merket etter NATO-standard etter krigen, da Trondarnes Fort var i det norske kystforsvaret til 1964..?
Så var det hvordan denne mekanismen så ut i front av granaten. Skal studère bildene og se om det vises.
Du har nok kommet til roten av problemet. Etter krigen (men før vi ble NATO medlemmer i 1949) startet Harstad festning en oppmerking av 40,6 cm sprenggranater med (delvis) britisk merking. De fargelagte ringene foran på granatene og bølgemønsteret nede på granatene er fra dette britiske systemet. Tysk system bruker gul granat (med svart tupp for å markere at den er fylt med sprengstoff). Pil opp forteller at den har spissbrannrør.
JEF
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei J.E.F., og tusen takk for at du svarer. Det er jo det beste å få en ekspertuttalelse om emnet.
Ja, da er det som jeg hadde mistanke om - at det er blitt merket over de originale merkingene.
Finnes det en oversikt over hva disse kodene betyr ?

En annen overraskende ting, er at granaten ble merket med "MARINE" ?!

Etter som jeg ser av merkene som er stemplet inn er granaten produsert i Februar 1942. Disse planene av H-klassene slagskipene ble davel skrinlagt i 1940. Hvorfor er denne meket Marine mon tro.
Du ser på bildet at "Marine" er merket noe skjevt, og det er nøyaktig slik det opprinnelig var merket.
Attachments
110720111099.jpg
110720111099.jpg (1.82 MiB) Viewed 324 times
090720111078.jpg
090720111078.jpg (1.65 MiB) Viewed 324 times
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

kjempebra! :bravo
ow
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

valla58 wrote:Hei J.E.F., og tusen takk for at du svarer. Det er jo det beste å få en ekspertuttalelse om emnet.
Ja, da er det som jeg hadde mistanke om - at det er blitt merket over de originale merkingene.
Finnes det en oversikt over hva disse kodene betyr ?

En annen overraskende ting, er at granaten ble merket med "MARINE" ?!

Etter som jeg ser av merkene som er stemplet inn er granaten produsert i Februar 1942. Disse planene av H-klassene slagskipene ble davel skrinlagt i 1940. Hvorfor er denne meket Marine mon tro.
Du ser på bildet at "Marine" er merket noe skjevt, og det er nøyaktig slik det opprinnelig var merket.
Merkingen Marine er ikke vanlig (har aldri hørt om den før - er trolig noe som er påført i 1945 av engelske eller norske ammunisjonsfolk). Det som alltid ble oppgitt var vekt og produksjonsdatoer. spl b+c rdf 2.42 betyr at sprengladning b og c, dvs innmaten i granaten er laborert i Rendsdorf i februar 1942. Granaten er ferdigstilt i 1943. Har tegning av merking ett eller annet sted, men du kan også få kopi av det tyske malingsskjemaet på Oscarsborg festningsmuseum.
JEF
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

meget bra jobb :bravo
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei igjen !

Tusen takk folkens ! :) Det er jo veldig oppmuntrende å få rosende ord, når man prøver å rekonstruère til original stand.
Jeg gjør oppmerksom på at dette glass-sarkofaget ikke er ferdig. Det skal være andre lister, og kansje (hvis økonomien tilsier det..) nye heldekkende glass, slik at granaten blir helt inne i glasset. Dette for å bevare den utendørs mot vær og vind.
Mange takk for opplysningene J E F, og jeg vil prøve å spørre på Oscarsborg.

Imidlertid legger jeg med et bilde som viser disse originale merkingene tett etter at jeg har pusset bort det øverste laget - og som du ser, tyder det på at denne "MARINE"-merkingen er like gammel som denne tyske koden som kom fram UNDER dette blå/sorte båndet som du sier er engelsk merking.
Ellers ser jeg at denne bølgemerkingen nederst på granaten må fjernes, da det tilhører denne merkingen som skjedde etter krigen. :?

Takk igjen for forklaringen av denne koden, som står på granatenJ.E.F.

Helt til slutt, hva jeg synes om dette forumet... :bravo
Beste hilsen Geir J. Valla.
Attachments
06062011784.jpg
06062011784.jpg (1.31 MiB) Viewed 296 times
06062011770.jpg
06062011770.jpg (1.18 MiB) Viewed 296 times
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

God morgen !

Bare en rettelse vedr. dette bildet av slik "Marine"-merket var, akkurat da det dukket opp. Det forrige bildet viste teksten etter at jeg hadde tusjet over bokstavene.
Her skimter man vekten av granaten (1035,2 Kg) til venstre.
Legg også merke til den noe blekgule lakken som kunne skrapes av med neggelen, akkurat som dette blå/sorte båndet som ble malt på etter krigen.

Jeg mener at dette "Marine"-merket må være påført da granaten var ny. Døm selv...?
Attachments
06062011763.jpg
06062011763.jpg (1.39 MiB) Viewed 265 times
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”