Bunkers ved Ulven Leir

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
godoprod
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2011 14:50

Jeg bare lurer på om det er noen som kjenner til den "botgjemte" bunkeren ved Ulven Leir. Jeg har merket av lokasjonene på kartet i de to pdf filene. "Ulven1" viser kart over Ulven Leir, der den aktuelle bunkers plassering er markert med et rødt rektangel. "Ulven2" har jeg markert plasseringen av bunkeren med pin's. Man kan se på flyfoto fra 2006 at området da nylig er gravd igjen.

Det begynner å bli noen år siden man gravde igjen/gjemte bort denne, men jeg husker det var endel arbeid på området før det ble gravd igjen. Kanskje forsvaret bruker den enda? Bygningene til høyre på kartet "Ulven2" tilhører også forsvaret, så det er noen som har lurt på om det kan være en slags tilkomst fra/til disse byggene. Byggene er også pusset opp nylig.

Er det noen som vet noe om denne??

Det finnes også en "skytepost" på toppen av bakken der veien retter seg ut på kartet (mot venstre).
Attachments
Ulven1.pdf
Overiktskart
(662.68 KiB) Downloaded 113 times
Ulven2.pdf
Plassviser
(555.83 KiB) Downloaded 76 times
tempoen
Posts: 13
Joined: 03 Jan 2010 14:16
Location: Os Hordaland

Hei.
Jeg husker att disse ble bygd sent sytti / tidlig åtti tallet. (I den kalde krigen)
Og at de var åpen for tilkomst fra nitti tallet, men etter at de ble brukt som festlokale for ungdommer i denne perioden,
ble de stengt for noen år siden.
Hoved inngangene ble fylt med jord og nødutganger/skytestillinger dekket med metall plater.
Nå ser jeg at metallplatene er erstattet med solide betong plater, etter diverse "innbrudd"
Det har ikke vert noen tilkomst til husene som du nevner som står nedenfor.
Husene var deponi for klær og forbruksmateriell til leiren.
Lagrene er nå overtatt av HMKF "Historiske militær kjøretøyers forening" og har ikke lenger noe med forsvaret å gjøre.
:bra: :bra:
godoprod
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2011 14:50

Takk for svar tempoen.

Vet du om det er noen andre bunkere i tilknytning til/nærheten av Ulven Leir?
Martintheman0
Posts: 1
Joined: 30 Dec 2011 2:07

Hei, bor mindre enn 1 km fra disse bunkersene og vet akkuratt plassering og nokk info du trenge ;)
Den største som er omtrent midten av svingene oppover er blokkert med betong på alle inngangene, og noen steder er det jord utenpå der igjenn, der var det sykestue som det var en stige du måtte bruke som allerede var støpt fast der for å komme deg ned, og en annen inngang var et metall lokk (god størrelse på) som du måtte dytte vekk og så hoppe ned en halv meter , der var det en liten metalldør som det var en trapp bak, og der kunne du velge om å gå til høyre eller venstre, og flere utskikk plasser der. En venn av megog jeg gikk dit en gang for å prøve å komme oss ned en av de flere inngangene som var blokkert, men det hendte uten hell ( var 8 innganger som eg kommer på nå som eg visste om) nedsig at dette stedet er stengt men har fortsatt håp om att det e mulig å komme seg ned dit, var fast hengested for meg og kompisser når vi var mindre 9-10 år, var rett og slett koslig der inne, men det er 3 bunkerser til i området der,

Den ene er nede med motorveien der er det en grusvei og rett til høyre med en gang grusveien begynner så ser du den sånn 20 meter foran deg, den er liten men ikke blokkert, så er det en helt på toppen av fjellet der den som ikke er blokkert er, vanskelig å se den men såg den fra veien sånn helt tilfeldig en dag for lenge sidenn, så er det en til helt oppe i svingene, den er ends mindre, hvis du bor langt vekkefra kan egikke anbefale disse men greit nokk hvis du bor nermt, har på følelsen det er noen oppe i skogen som eg ikke har hørt om enda men det forblir nokk bare nysjerrighet :( .. Håper det va noe til hjeøp ;) XD
godoprod
Posts: 5
Joined: 31 Mar 2011 14:50

Takk Martintheman0.

Jeg kjører forbi området innimellom. Hadde vært interessant å sjekke ut de andre. Ble litt usikker hvor du mente med plasseringen av de andre. Kan du merke av på et kart, eller kanskje skrive noen koordinater? Det hadde vært helt knall.
Snusfenrik
Posts: 1
Joined: 19 Jul 2012 6:26

Bor i området selv, har noen (dårlige)bilder inne i denne(førstnevnte), tatt før den ble stengt for godt.
Meg og en kompis var innom den en natt, må ha vært minst 5-6 år siden, utforsket litt :)

Kan sikkert få lastet opp noen bilder, om det fortsatt er av interesse.

Edit: Fant dem, link under

https://dl.dropbox.com/u/13942002/Ulven_Bunker.zip
Post Reply

Return to “HORDALAND”