Er det noen som kjenner til skjebnen til den andre kanonen? Fungerer Skjellanger fortsatt som øvingsområde for Haakonsvern og HV? Prøvde å ta meg en tur ut der for en uke siden, men området var fremdeles stengt av

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Det er en stund siden kanonen kom ut til Tellevik (det var åpenbart ikke sommeren 2001 Mjelde hadde i tankene...):meteor wrote:Har forsått det slik at en av 75mm kanonene fra Skjellanger har blitt flyttet til Tellevik, og her følger et bilde tatt for ca en måned siden.
Er det noen som kjenner til skjebnen til den andre kanonen?
Mener det ble avviklet for en tid tilbake. Skifte Eiendom har vel sikret der også nå, slik at det kan avhendes.meteor wrote:Fungerer Skjellanger fortsatt som øvingsområde for Haakonsvern og HV? Prøvde å ta meg en tur ut der for en uke siden, men området var fremdeles stengt av
EO og radar byttet av uforklarlige grunner plass og endte opp på hhv. Io-tangen og Lille Pariserholme ila. prosjektet. Bildet viser jo tydelig hvor ineffektiv radaren var i den posisjonen...jarle58 wrote:Bilete av hurtigruta er idet den passerar Vesle pariserholmen der radaran til Minestasjonen på Det Naue sto.
Anbefaler å lese "Klar til Strid" hvor prosjektet er beskrevet. I utgangspunktet var det vel planlagt med 2 kanoner pr. batteri, men det var mye frem og tilbake ift. lokalisering og ikke minst en gradvis reduksjon i antall planlagte kanoner fra 56 til de 16 som ble anskaffet.meteor wrote:Var det forøvrig noen spesiell grunn for at Skjellanger og Visterøy/Buarøy bare hadde to kanoner mens alle de andre 75mm fortene hadde 3? Sammenheng med torpedobatteriene og minefeltene i samme område?
Det er lett å bli lurt av perspektivet på ditt bilde, så nå er jeg litt usikker på om min ene posisjon kan være målestasjonen, og at du faktisk hadde rett posisjon på kanonene.meteor wrote:Ser ut som jeg i hvert fall hadde klart å finne den eneTakker for svar Natter!
Har merket av koordinatene du oppgav med rødt. Men hva er det da jeg har merket med grønt? Ut i fra bildet ser det ut som det har vært utført noe arbeid der "nylig".