Jeg ser dette symbolet flere plasser på tyske kart, særlig ved fyrlykter. Vedlagte bilde er Tranøy i Ofoten. Lengre inn i fjorden ser jeg samme symbol, men grønn.
Erik H
Hvilket symbol er dette?
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- tranoy.jpg (41.81 KiB) Viewed 1100 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Jeg er usikker på symbolet, men blå betyr at stillingen tilhørte Kriegsmarine, grønn var stillingsfargen til Luftwaffe.
Mvh
Tormod
Tormod
-
Hi!
It looks a bit like the sign of a "Flugwache" (air force observing point). So as Stutzpunkt wrote, the green ones were
run by the airforce and the blue ones by the navy. As I read, the navy ones on light-towers were used as costal
observing points as well.
In "Geschichte der Luftnachrichtentruppe" by Karl-Otto Hoffmann, he draw it like this:
Best wishes
Rolf
It looks a bit like the sign of a "Flugwache" (air force observing point). So as Stutzpunkt wrote, the green ones were
run by the airforce and the blue ones by the navy. As I read, the navy ones on light-towers were used as costal
observing points as well.
In "Geschichte der Luftnachrichtentruppe" by Karl-Otto Hoffmann, he draw it like this:
Best wishes
Rolf
- Attachments
-
- Hoffmann - Geschichte der Ln-Truppe.jpg (4.19 KiB) Viewed 1015 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Hei Rolf,
det kan ha vært en såkalt Küstenwache/KüWa, har sett forskjellige tegn for akkurat en KüWa.
It could have been a KüWa, have seen several different signs for KüWa's.
det kan ha vært en såkalt Küstenwache/KüWa, har sett forskjellige tegn for akkurat en KüWa.
It could have been a KüWa, have seen several different signs for KüWa's.
Mvh
Tormod
Tormod
Tegnet for Flugwache er i utgangspunktet en sirkel med en vannrett strek midt i.
Sirkelen brukes ofte for å angi lokaliseringer: Sammelstelle, nest, post osv.
Det bølgede symbolet som er påført er egentlig tegnet for brevduer.
Så det nærmeste jeg kommer er Brieftaubenstelle, post med brevduer (som kommunikasjonsmiddel).
Sirkelen brukes ofte for å angi lokaliseringer: Sammelstelle, nest, post osv.
Det bølgede symbolet som er påført er egentlig tegnet for brevduer.
Så det nærmeste jeg kommer er Brieftaubenstelle, post med brevduer (som kommunikasjonsmiddel).
JEF