tur til Tønsberg lørdag 25/8

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Kona skal en tur til Tønsberg lørdag 25 aug og jeg må kjøre.

Det jeg trenger er gjerne en kjentmann for tønsbergområdet, eller i hvertfall noen greie "bunker" lokasjoner, alle forslag mottas med takk.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Tror jeg ville satset på enten MKB Torås eller MKB Nøtterøy da.....
Si ifra hvis du trenger "kjøreanvisning" :-)

Erik
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Toraas har jeg vært på, så det må bli Nøtterøy eller noe i den lomma der, så at Yngvar hadde lagt ut noen bilder som så interesange ut, mulig jeg må finne frem dit.

Werner
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei, Det er fint å ta en tur til Vardås, enorme dimensjoner. Ta med en lykt og gummistøvler så kan du ta en tur ned i den trange ammotunnelen midt i den øvre (nordre)kanonen. har ikke vært inne i denne ennå da lykta mi sloknet før jeg kom inn. Ring meg på 90140010 om du trenger veivisning. Har deverre ikke anledning til å møte deg.

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Satser på en tur til Vardås, må bare finne det sånn nogelunde på kartet.

Werner
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Da var turen overstått, takk til Yngvar som ledet oss på rett vei.

Må vel si at det ikke var akkurat dette jeg ventet meg, der var lite/ingen betong utover kanonstillingene (der vi var i hvertfall), det meste murt igjen.

Men det som ble den store høydaren på turen var faktisk stedet med minst betong, nemlig den uferdige kanonstillingen med sitt tunell system og det å kunne gå inne i disse tunellene med slike dimensjoner, ellers så var der nok av gjerder stort sett alle med en hilsen fra forsvaret.

Nå når jeg kikkker på Norge i bilder, kan jeg ikke finne vardås igjen er det jeg som leter på feil sted eller lukter det retusjert her, Google maps har for dårlig oppløsning på området, håper det er noen som kan si at jeg leter på feil plass? og finner Vardås.

Werner
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fint at du fant noe interesant. jeg har heller ikke funnet noe på noen karttjeneste. Forsvares tele og datatjeneste har antennene på toppen. På den nordre kanonen så du kankje at en av tunnelene som var støpt igjen hadde en ny låst luke. Denne fører nok opp til KO. Det finnes også slike antenner og lukkede tunneler med avfukting både på Torås og Bolærne

Mvh
Yngvar
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

kan vel også nevne at det på toppen av Vardås har stått en Radar, mest sansynlig en Fumo 214 etter fundamentet å dømme (forsøkt sprengt), noen som vet noe mere om denne?

Werner
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”