Hvilken eventuell straff??

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Hei
Er en stund siden jeg har vært innom her nå, Men har en sønn som er "hekta" på bunkere og tysk krigsindustri fra WW2.
Han spurte meg her for noen dager siden hva som ville ha skjedd hvis han åpnet noe som var murt igjen!! Jeg hadde ikke noe godt svar på dette, så jeg håper noen her inne har en anelse om dette.
Kystartillerist 9204
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Flere straffebestemmelser kan komme til anvendelse avhengig av omstendighetene. Hvis du tenker på bunkere som er kondemnert av bruker og murt igjen av sikringsårsaker, har vi f.eks. straffelovens kap. 28 om skadeverk, som gir bøter eller fengsel inntil 1 år. For mindre alvorlige tilfelle (forseelser) har vi kap. 40 som gir bøter eller fengsel i 3 mndr. Så det er bare å velge alvorlighetsgrad.

Hvis man ikke trenger å begå skadeverk for å komme inn i en avsperret bunker vil bestemmelser om uberettiget adgang i strl § 355 likevel kunne gi straff. Bøter eller fengsel inntil 3 mndr.
User avatar
ULKA Johansen
Posts: 37
Joined: 24 Mar 2008 12:27
Location: Fredrikstad

Takker for utfyllende svar. Jeg bringer beskjed videre til min sønn. Vil bare nevne at en slik handling ikke er planlagt, bare ønsket svar på noe jeg selv ikke kunne svare på.

Ha en ellers fin dag alle!!
Kystartillerist 9204
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”