Marineholmens siste bunker.

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Kjørte forbi Marineholmen forleden, og stoppet for å knipse et bilde i full fart av den siste bunkeren på Marineholmen. Bildet er tatt med mobilkamera, så det er ikke spesielt bra. Finner ikke igjen kartet over Marineholmen, så jeg vet ikke helt sikkert hvilken funksjon den hadde, og den er ikke spesielt imponerende sammenlignet med storebror som ble jevnet med jorden for noen år siden, men en bunker ligeså. Inngangen er murt igjen. Bildet gir ikke noe spesielt godt inntrykk av hvordan bunkeren ser ut, men den er uansett ikke så mye å se på fra utsiden.
Attachments
23092007(001).jpg
23092007(001).jpg (117.66 KiB) Viewed 648 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

...og der vandrer jeg forbi hver dag, og har ikke lagt spesielt merke til den. Litt trist er det jo også, at de i dette øyeblikk raserer resten av Marineholmen med det vesle som var igjen av kaier og lignende, for å bygge "Miljøhus" (parkeringshus).
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Nå er den hakket i stykker og sprengt - restene er i ferd med å graves bort i dette øyeblikk.
Sindre
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Triste greier.....hadde det i alle fall vært for en god sak, men parkeringsanlegg..... Du fikk ikke et glimt inni den før de kjørte den bort?
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Nix.. vet ikke hva det har vært. Alle spor er nå slettet.. vet ikke helt hva som skal stå på den siden av bygget, men det er i alle fall på andre siden (ikke over bunkeren) at parkeringshuset skal bygges.
Sindre
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Kan nevne at den (dvs. der den stod) nå er asfaltert over og parkeringsplasser er merket opp, og flittig i bruk...
Sindre
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Tror nok denne "bunkeren" har vært brukt som tanker for olje eller drivstoff.
Har nok vært mer spennende innhold i den bunkeren som de rev for noen år siden, som stod litt lengere ute mot sjøen.
Erling
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Den var nok betydelig mer spennende ja, men den ble heldigvis behørig dokumentert før den ble revet.
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Tarjei wrote:Den var nok betydelig mer spennende ja, men den ble heldigvis behørig dokumentert før den ble revet.
Hvor kan jeg finne de dokumenterne?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Husker ikke helt hvem som var inne og tok bilder, men på axis-forumet lå det i alle fall opptil flere bilder av den aktuelle bunkeren. Skal sjekke når forumet kommer på nett igjen.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Husker ikke helt hvem som var inne og tok bilder, men på axis-forumet lå det i alle fall opptil flere bilder av den aktuelle bunkeren.
Det var undertegnede ssom drev med det. Fikk tilgang og god hjelp av Rieber Eiendom, bla tegninger osv. Bunkeren ble fotografert fra topp til bunn, og arbeidet med å fjerne den ble fotografert fra første salve til alt var fysisk fjernet..
Skal få lagt ut noen bilder her senere i dag.
mvh
Paul S.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Starter med å legge ut noen av selve rivingen, Å vise det fra start til mål blir for mye. Men kort fortalt så fjernet det alt løst utvendig, alt på taket av kanter av betong i flakstilllingene m.m Ble så tatt en prøvesprengning nede i ett hjørne for å vurdere de faktiske forhold. De sprengte seg så inn midt på og laget en rampe av masssene opp til toppen.Defra og ut så sprengte man seg nedover og fjernet masse etterhvert. Selve prosssen viste tydelig hvordan bunkeren var bygget og støpt opp. Det som kom tydelig fram var at der på ett eller annnet tidspunkt har begynt å gå trått med å få fatt på betong. Enkelte steder var der fylt i stor stein, andre steder intet. Det så for meg helt vilkårlig ut.
Personlig synes jeg ikke at det var det helt store tapet. Er to tilsvarende igjen. Der den ene står i sitt"opprinnelige" miljø.Mesteparten av bygningen var ekstyske bygget etter mai 40, så Marineholmen var vel i realiteten ikke bevaringsverdig
Bilder innenfra kommer.
Paul S.
mvh
Paul
User avatar
Tarjei
Posts: 928
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Snakk om å strø salt i sårene.... PDT_Armataz_01_09 Ikke flere rivningsbilder, takk... Heller noen fra hvordan bunkeren så ut før rivingen begynte....
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Ikke flere rivningsbilder, takk...
Kommer nok flere...
Men vedlagt noen bilder fra taket. var tre flakstillinger der, Samt en liten obs bunker. Opplysninger tyder på at der var 2 cm Madsen som var plassert på taket. Disse kan ha blitt skiftet ut senere i krigen. I tillegg var der 2 braketter for mg plassert på kanten i hver flakstilling.
Bildene måtte jukses med. Var trangt der oppe, og jeg er ikke en av de med 28 stk linser i bagasjen.
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det som virkelig var verdt å ta vare på på Marineholmen ble vel ødelagt under krigen, såvidt jeg vet strøk kanonjolleskurene fra 1811 med i en brann som følge av bombing, stemmer ikke det?

Interessante bilder.
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”