Söta bror

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Björn

Hei! Jeg bor i Sverige utenfor Stockholm, Min far som er opvoksen i Oslo har förtalt mye om krigen og vordan det var da. Han mins når ett messerschmitt jaget ett spit fire runt i lufta og metalldeler fallt ned i haven, han samlet delene i en eske men når modern kom hjem så fikk han juling og fikk kaste bort allt.
Er det noen her på forumet som oplevt noe som föreldrer har förtalt eller er dere för unge her på forumet?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
RasmusTerne

Hei.
Vel,unge og unge.Husker ikke så mye fra krigen selv,1 ar i 1945. :D .
Men vi hørte jo mange "legender" fra de årene,Trondenes var jo nærmeste "nabo".
Blant annet ble hele bygda evakuert da det skulle være øvelses-skyting med sekundærbatteriene ,17 cm.Det var kanskje like greit,for en granat ,
(kald) havnet i fjøs-muren lenger inn i bygda.
Husker også at granatsplinter på 1-2 kg ble brukt som balansevekt på ile-stenger som markerte fiskeredskaper,(garn,liner).
Harstad-området var jo ellers sterkt inne i bildet under kampene i 1940.som en av hovedhavnene for de allierte.Det var over 100 angrep fra tyske bombefly mot byen og områdene rundt,og heftige kamper mellom tyske fly og allierte fartøyer. I Toppsundet søkte fartøyene ofte ly ved et stupbratt fjell,Toppen.Her var det vanskelig for flyene å komme til med bomber.Her skal et skadet fly ha kvittet seg med bombelasten,men vi "gutta" trålet området etter krigen , uten å finne noe annet enn forvridde trær.
Hilsen Sigfred R.
Björn

Takk för din historie.
En annen historie som min far har fortalt var da min farfar sang i ett kor inne i Oslo, på veien i osloby blev det fly angrepp, det var masse av alliert fly som skulle bombe Viktoria terasse för där hollt Gestapo till.
Ett bombe missa byggnaden og traff en trikk som körte forbi og alle i trikken blev drept, det var trikken foran min farfar som blev truffa så han klarte seg.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”