Fjell Festning 50-års minnehefte

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hei,
Eg besøkte festninga i 1999 men har desverre ikkje fått vore tilbake igjen sidan. Under omvisninga kom vi til døra som førte ned i den store hallen som ligg "nederst" i fjellanlegget, og som var låst. Vart fortalt at dette skulle brukast som lasarett, men at fjellet var for dårlig og at under prøveskyting med kanonen så raste det ned stein og veggar der nede. Sidan har visstnok denne delen av anlegget vore avlåst vart det sagt. Er det nokon som har vore ned der og som har bilder derifrå? Kunne vore interessant å sett korleis den delen av anlegget ser ut.
Knut Ø.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei og velkommen til forumet!
Jeg stod på samme plassen og hadde virkelig lyst til å springe ned for å ta bilder, men ønsket ikke å være uhøfelig mot våre guider som fortalte at man helst ikke skulle gå der nede. Bilder derfra er vel neppe mer enn rå-tunneler slik som man har på Austrått Fort.
Lurer på om det var en ulykke der nede, men at det var pga arbeidet med tunnelen og ikke relatert til noen prøveskytning.

jeg regner med at man får et bedre svar enn dette om ikke lenge fra våre medlemmer fra området rundt Fjell Festning.

Erik H
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Takk, håpar å kunne bidra med litt her kanskje.
Slik som eg har skjønt det var det påbegynt arbeid der nede med å mure opp veggar og tak, og at deler av dette raste saman under første prøveskyting og 5 tyskarar omkom (ref. Fjell Festning 50-års minnehefte). Har også høyrt at det var her henrettelsen av to russiske krigsfangar fann stad rett før festninga vart overgitt i 1945, men ikkje fått bekrefta dette.
Om denne delen stort sett har vore stengt sidan 1945 er vel det som står igjen meir eller mindre urørt i etterkrigstida og difor hadde det vore interessant å sett ned dit.

(Guiden sa også at edderkoppane der nede hadde vokst seg over gjennomsnittet store og at ein kunne høyre at dei kravla, men reknar med det er berre skremselspropaganda).
Last edited by Knut Ø. on 11 Jul 2006 9:30, edited 1 time in total.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Har tenkt meg en tur oppover til Bergen nå i løpet av juli, er det mulig å få et scan av 50 års minne heftet.

Werner
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hei,
Med tanke på opphavsrett og heftet som ei inntektskilde trur eg desverre ikkje at det kan la seg gjere. Sendte deg ein PM.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Håper å bygge opp en salgsliste på kystfort.com hvor man kan bestille slike små blad/hefter. Det er laget mange slike, men det er sjelden slike publikasjoner kommer seg bort i fra "hjemmbygda".

Erik H
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

håper du får med deg Erik E sin fortreffelige bok om Stavanger.

Werner
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Hmm... oppretta eg ein ny tråd med tittelen "Fjell Festning 50-års minnehefte" her? Kan ikkje hugse det, men la vel inn eit innlegg i den andre tråden. Har det vore litt moderering på gang her?
Ikkje negativt altså, men tittelen på tråden er litt feil i forhold til temaet i første post.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei. nei, dette var nok mitt inngrep.
av og til ser jeg tråder som glir ut og da går jeg inn og deler opp og gir nytt tema. ikke alltid enkelt å finne ut av, men av og til nødvendig. mulig det burde være en annen overskrift? har du noe forslag?

Erik H
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Erik Hårberg wrote:Jeg stod på samme plassen og hadde virkelig lyst til å springe ned for å ta bilder, men ønsket ikke å være uhøfelig mot våre guider som fortalte at man helst ikke skulle gå der nede. Bilder derfra er vel neppe mer enn rå-tunneler slik som man har på Austrått Fort.
Erik H
Skal sjå om eg kan framskaffa nokre bileter frå den delen, neste gong eg er heimom.
Svein Inge
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Er det andre måter å komme seg opp på festningen enn via den lange veien opp til hovedporten? Har sett et skilt med Atlanterhavsveien nede i bygda som ser ut til å peke i riktig retning. Noen som vet?
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Tarjei wrote:Er det andre måter å komme seg opp på festningen enn via den lange veien opp til hovedporten? Har sett et skilt med Atlanterhavsveien nede i bygda som ser ut til å peke i riktig retning. Noen som vet?
Eg veit diverre ikkje om alternative vegar opp der. Men det er jo ein flott vegstrekning å gå opp. Plar å bruka den vegen sjølv når eg skal til festningen.. Men skal prøva å sjekka opp i det.

Det er vel Nordsjøløypa du tenkjer på. Det står meir om denne, og kvar den går på http://nordsjoloypa.ivest.no/fjell.htm.
Svein Inge
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei Tresko! :wink:
Fikk ikke sjansen til å hilse deg velkommen til forumet så jeg gjør det nå; velkomme til forumet! Håper du får svar på dine spørsmål Generelt tar det litt tid med noen spesielle spørsmål, men det dukker alltid opp noen som har svar.

Håper å se bilder fra råtunnellen. spesielt interessert i hva det ble påbegynt av bunkere i enden av tunnellen.

Erik H
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Erik Hårberg wrote:Hei Tresko! :wink:
Fikk ikke sjansen til å hilse deg velkommen til forumet så jeg gjør det nå; velkomme til forumet! Håper du får svar på dine spørsmål Generelt tar det litt tid med noen spesielle spørsmål, men det dukker alltid opp noen som har svar.

Håper å se bilder fra råtunnellen. spesielt interessert i hva det ble påbegynt av bunkere i enden av tunnellen.

Erik H
Takk, takk.. Ting skal få ta den tida dei treng.. Ingen ting som hastar, for min del?
Svein Inge
Post Reply

Return to “HORDALAND”