Tur til 6/MMA 501 Nøtterøy Vardåsen
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Kjempefint, da sees vi
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
- werner wernersen
Hei
Er det mulig at du også kommer Erik.
Werner
Er det mulig at du også kommer Erik.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
- Jon-Vegard
Mulig at jeg også kommer. Må se an fram til frammøtetid.
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Da nærmer det seg turen til Vardåsen, vi har kopiert opp fem sett med kart der det meste er satt inn og nummerert, samt en del tekst om fortet. Tegning til S446 er med slik at de som har vært inne i denne kanskje kan bekrefte om der denne bunkeren.
Det er meldt 25 grader og sol, men ta med mygg og flåttspray, samt lykter og mat/drikke. Det blir en del "gåing" ute i solen og inne i fjellet.
Vi sees ved bommen klokka 0900 på søndag.
Mvh
Yngvar
Det er meldt 25 grader og sol, men ta med mygg og flåttspray, samt lykter og mat/drikke. Det blir en del "gåing" ute i solen og inne i fjellet.
Vi sees ved bommen klokka 0900 på søndag.
Mvh
Yngvar
Det er vel bare å hive seg i bilen? Det er vel ikke noe vits i å vente på at det skal bli høst (og kanskje stengt?). S446 sier jo man ikke nei til.. og den blir garantert åpen?Yngvar wrote:Han som skal guide oss mener det er nok å se på i 7 til 8 timer, men at vi kanskje deler det i to og tar en tur på høsten også.
Erik H
- werner wernersen
Hei
Dette ser jo ut som om det blir sommerens høydare, da settes kameraet til lading og lommelykter finnes frem.
Werner
Dette ser jo ut som om det blir sommerens høydare, da settes kameraet til lading og lommelykter finnes frem.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Hvis den var siktet på meg så har det dukket opp en del ekstraordinære ting som gjør at jeg må jobbe i det fine været....Er det mulig at du også kommer Erik.
@ Erik H
Det var vel sånn at vi IKKE fikk komme inn i kommandobunker i denne omgang!?
Mvh
Erik E
Bare så det det ikke er noe mistforståelse så kommer vi ikke inn i S446 den er fremdeles hemmelig og stengt, men en eller to av de som kommer har jobbet inne i den så ved å se på en tegning så kan vi kanskje bestemme hvem bunker det er.
Tror det kan bli et par overraskelser inne i fjellet selv om vi ikke kommer inn i den største.
Hyggelig om det kom en av Erikene!
Mvh
Yngvar
Tror det kan bli et par overraskelser inne i fjellet selv om vi ikke kommer inn i den største.
Hyggelig om det kom en av Erikene!
Mvh
Yngvar
Jeg skulle gjerne ha vært der nede, men det er 75 mil å kjøre.. og like langt tilbake. Fly hadde jo vært ett alternativ, men det er litt tidlig å loppe reisekassa i mai.
Håper dere får en fin tur, ta mange bilder. noen skisser. Er det regelbau i området så er jeg sikker på at dere finner dette.
Mvh
Erik H
Håper dere får en fin tur, ta mange bilder. noen skisser. Er det regelbau i området så er jeg sikker på at dere finner dette.
Mvh
Erik H
Vi skal gjøre så godt vi kan, og dele det med dere som ikke kan komme. Det er meldt 26 grader på søndag så det skal bli godt å komme inn i fjellet
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
Da er turen til Vardås avholdt, fra 0900 til 1500 i strålende sommervær til fuktig mørke inne i fjellet.
Vi ble guidet av Jan P. Jacobsen fra området som fortalte historier og viste oss steder der vi tidligere ikke hadde vært. Vi fant også en stilling for lyskaster som ingen av oss viste noe om. Mye morsomme løsfunn og betong. Vi var kun i området utenfor gjerdene der det fremdeles er mye å se på når man vet hvor de er. Det er planlagt en ny tur til høsten der vi skal se på det yttre forsvaret av fortet.
Takk til alle som var med, en kjempedag.
Mvh
Yngvar
Vi ble guidet av Jan P. Jacobsen fra området som fortalte historier og viste oss steder der vi tidligere ikke hadde vært. Vi fant også en stilling for lyskaster som ingen av oss viste noe om. Mye morsomme løsfunn og betong. Vi var kun i området utenfor gjerdene der det fremdeles er mye å se på når man vet hvor de er. Det er planlagt en ny tur til høsten der vi skal se på det yttre forsvaret av fortet.
Takk til alle som var med, en kjempedag.
Mvh
Yngvar
- Attachments
-
- Gjengen ved gravstøttene til de enste av 900 russerfanger som omkom under byggingen
- DSC06301.JPG (158.84 KiB) Viewed 2055 times
-
- Del fra elevasjonsmekanismen til kanonen
- DSC06299.JPG (212.2 KiB) Viewed 2055 times
-
- Litt løsfunn (mye)
- DSC06291.JPG (237.67 KiB) Viewed 2055 times
-
- Inn i fjellet bak kanonen
- DSC06265.JPG (209.73 KiB) Viewed 2055 times
-
- Mange rester etter gruvedriften
- DSC06257.JPG (189.77 KiB) Viewed 2055 times
-
- Holder for kruttstaver (?) inne i fjellet
- DSC06251.JPG (138.45 KiB) Viewed 2055 times
-
- 37 mm LV stilling, merket 4.5.1945
- DSC06230.JPG (138.2 KiB) Viewed 2055 times
-
- Tysk vaskeri
- DSC06221.JPG (174.58 KiB) Viewed 2055 times
- Stutzpunkt
- Moderator
Slutter meg til takkekoret for en ytterst velorganisert tur med en dyktig guide som kunne sakene sine!
Vi var spesielt heldige med været..det var nesten for varmt og tunnellene ble etterhvert høyt prisete "tilfluktsrom" for den verste heten.
Vardås er veldig spesielt med tanke på de veldig få bunkersene som er der..
Vi var spesielt heldige med været..det var nesten for varmt og tunnellene ble etterhvert høyt prisete "tilfluktsrom" for den verste heten.
Vardås er veldig spesielt med tanke på de veldig få bunkersene som er der..
- Attachments
-
- På denne åkeren rett bortenfor Vardås skal det ha nødlandet en DC2 fra Lufthansa i 1942.
- åker.JPG (103.23 KiB) Viewed 2007 times
-
- Guiden på turen med sin modifiserte stav fra biltema :)
- guide.JPG (123.5 KiB) Viewed 2007 times
-
- Gjengen som var med på turen
- samling.JPG (158.51 KiB) Viewed 2007 times
Mvh
Tormod
Tormod
Hallo!
Takk for utfyllende rapport!
Skulle gjerne vært med dit, men å reise i 14 timer for en "9-15" tur blir LITT overkill selv for meg...
For oss som kommer langveisfra hadde det vært interessant med litt mer utfyllende program for neste tur...Bare et tips liksom ;-)
Mvh
Erik E
Takk for utfyllende rapport!
Skulle gjerne vært med dit, men å reise i 14 timer for en "9-15" tur blir LITT overkill selv for meg...

For oss som kommer langveisfra hadde det vært interessant med litt mer utfyllende program for neste tur...Bare et tips liksom ;-)
Mvh
Erik E