Tur til Torås fort 30. November

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Yngvar

Hei Even, den så ut til å kunne passe med antal bolter og diameter. Ser at det er fire fester på lavetten litt høyt oppe, vet du hva de har vært brukt til?

Det var jo en teori om hvorfor stillingen hadde den utformingen akurat på Torås, og det var at alle fire stillingene og fortet ligger så høyt at det har vært behov for å faktisk skyte "nedover" mot lavtflyvende fly. Dette kunne gjøres ved at skytteren gikk høyere opp i stillingen og dermed lettere kunne elevere kanonen nedover.

Mvh
Yngvar
Even H

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:09, edited 1 time in total.
TommyG
Site Admin

Vanskelig å se dimensjonen, siden har lite referansepunkt, men jeg syntes den så litt stor ut til å få plass i bunnen der? Det du ser i toppen av det ene bildet er tuppen av skoen til noen, så man får en viss formening om hvor stort det flate området i bunnen er.
--
Tommy
Yngvar

Ditt siste bilde med skipsstilling bekrefter jo at de på Torås ikke var helt på jordet. En av stillingene der er laget i en tidligere stilling, vet du når de fikk sine Oerlikon 20 mm montert?

Mvh
Yngvar
Stutzpunkt
Moderator

Interessant informasjon om lett flak men vi må nesten passe på litt at man bruker den allerede eksisterende tråden om Torås:
http://www.kystfort.com/forum/topic47-15.html PDT_Armataz_01_18
Mvh
Tormod
RasmusTerne

Yngvar wrote:Ditt siste bilde med skipsstilling bekrefter jo at de på Torås ikke var helt på jordet. En av stillingene der er laget i en tidligere stilling, vet du når de fikk sine Oerlikon 20 mm montert?

Mvh
Yngvar
Hei.Tror Oerlikon ble overført til kystfortene omtrent samtidig.
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Utfasing 20 mm. Flak/Madsen.
Utfasing 20 mm. Flak/Madsen.
ScreenHunter_038.jpg (13.16 KiB) Viewed 1897 times
Erik H
Site Admin

Da ligger det en PDF artikkel om Torås turen, tekst og bilder av yngvar på hovedsida.

Yngvar sendte meg tekst og bilder og jeg satte sammens.. men det som gjorde det enklere for meg var at han hadde skrevet bildenummer og skrevet tekst til hver bilde. Eksemplarisk! Dette ble en stor artikkel på 10 sider... anbefales ikke å skrive ut.. du går tom for cyan på 1-2-3!

Det er fint at noen tar slik ansvar.. først og fremst til stutzpunkt for å arrangere dette.. og dermed Yngvar for å formidle det videre til oss som ikke fikk tid til å dra dit.

Erik H
TommyG
Site Admin

Erik H wrote:Da ligger det en PDF artikkel om Torås turen, tekst og bilder av yngvar på hovedsida.
Det står "Tarva BunkerTour 2008" i overskriften :-)
Erik H wrote: Det er fint at noen tar slik ansvar.. først og fremst til stutzpunkt for å arrangere dette.. og dermed Yngvar for å formidle det videre til oss som ikke fikk tid til å dra dit.
Kan ikke annet enn si meg enig i dette.
--
Tommy
Stutzpunkt
Moderator

Veldig fin artikkel med meget bra layout og bildebruk! :)
Mvh
Tormod
superfuzz

Kjempebra utført. Som far til de 3 av de minste ankelbiterene som var med er det spesielt morsomt at det kommer frem at bunkersjakt er en fin utendørsaktivitet for alle aldre. Mer betong i skogen!
molich

Blir det arrangert noe tur til Toraas i nærmeste framtid, jeg fikk ikke anledning til å være med på turen som var.

Tok meg en tur på egenhånd tidlig i sommer , men ble møtt av en låst port. Noen som vet om Toraas er åpen for almennheten enda?

MVH Morten C.
MVH Morten C.
Yngvar

Torås er ikke åpnet
Mvh
Yngvar
molich

Takk for tilbakemeldingen Yngvar.

Vet du noe eksakt tidspunkt, eller kan man snike seg inn gjennom et hull i gjerdet eller liknende :-)

MVH Morten C.

P.S. For det blir vel ikke noe turer dit i regi av forumet på en stund enda.
MVH Morten C.
Yngvar

Du har jo den ene 15 cm kanonen med fjellanlegg som nå er åpen og tilhører Tjøme kommune, på utsiden av selve fortsområdet. Ellers så avventer vel de fleste hva som skjer med det området
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”