Hei Even, den så ut til å kunne passe med antal bolter og diameter. Ser at det er fire fester på lavetten litt høyt oppe, vet du hva de har vært brukt til?
Det var jo en teori om hvorfor stillingen hadde den utformingen akurat på Torås, og det var at alle fire stillingene og fortet ligger så høyt at det har vært behov for å faktisk skyte "nedover" mot lavtflyvende fly. Dette kunne gjøres ved at skytteren gikk høyere opp i stillingen og dermed lettere kunne elevere kanonen nedover.
Mvh
Yngvar
Tur til Torås fort 30. November
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Vanskelig å se dimensjonen, siden har lite referansepunkt, men jeg syntes den så litt stor ut til å få plass i bunnen der? Det du ser i toppen av det ene bildet er tuppen av skoen til noen, så man får en viss formening om hvor stort det flate området i bunnen er.
--
Tommy
Tommy
Ditt siste bilde med skipsstilling bekrefter jo at de på Torås ikke var helt på jordet. En av stillingene der er laget i en tidligere stilling, vet du når de fikk sine Oerlikon 20 mm montert?
Mvh
Yngvar
Mvh
Yngvar
- Stutzpunkt
- Moderator
Interessant informasjon om lett flak men vi må nesten passe på litt at man bruker den allerede eksisterende tråden om Torås:
http://www.kystfort.com/forum/topic47-15.html
http://www.kystfort.com/forum/topic47-15.html

Mvh
Tormod
Tormod
Hei.Tror Oerlikon ble overført til kystfortene omtrent samtidig.Yngvar wrote:Ditt siste bilde med skipsstilling bekrefter jo at de på Torås ikke var helt på jordet. En av stillingene der er laget i en tidligere stilling, vet du når de fikk sine Oerlikon 20 mm montert?
Mvh
Yngvar
Hilsen Sigfred R.
- Attachments
-
- Utfasing 20 mm. Flak/Madsen.
- ScreenHunter_038.jpg (13.16 KiB) Viewed 1894 times
Da ligger det en PDF artikkel om Torås turen, tekst og bilder av yngvar på hovedsida.
Yngvar sendte meg tekst og bilder og jeg satte sammens.. men det som gjorde det enklere for meg var at han hadde skrevet bildenummer og skrevet tekst til hver bilde. Eksemplarisk! Dette ble en stor artikkel på 10 sider... anbefales ikke å skrive ut.. du går tom for cyan på 1-2-3!
Det er fint at noen tar slik ansvar.. først og fremst til stutzpunkt for å arrangere dette.. og dermed Yngvar for å formidle det videre til oss som ikke fikk tid til å dra dit.
Erik H
Yngvar sendte meg tekst og bilder og jeg satte sammens.. men det som gjorde det enklere for meg var at han hadde skrevet bildenummer og skrevet tekst til hver bilde. Eksemplarisk! Dette ble en stor artikkel på 10 sider... anbefales ikke å skrive ut.. du går tom for cyan på 1-2-3!
Det er fint at noen tar slik ansvar.. først og fremst til stutzpunkt for å arrangere dette.. og dermed Yngvar for å formidle det videre til oss som ikke fikk tid til å dra dit.
Erik H
Det står "Tarva BunkerTour 2008" i overskriftenErik H wrote:Da ligger det en PDF artikkel om Torås turen, tekst og bilder av yngvar på hovedsida.

Kan ikke annet enn si meg enig i dette.Erik H wrote: Det er fint at noen tar slik ansvar.. først og fremst til stutzpunkt for å arrangere dette.. og dermed Yngvar for å formidle det videre til oss som ikke fikk tid til å dra dit.
--
Tommy
Tommy
- Stutzpunkt
- Moderator
Veldig fin artikkel med meget bra layout og bildebruk! 

Mvh
Tormod
Tormod
Blir det arrangert noe tur til Toraas i nærmeste framtid, jeg fikk ikke anledning til å være med på turen som var.
Tok meg en tur på egenhånd tidlig i sommer , men ble møtt av en låst port. Noen som vet om Toraas er åpen for almennheten enda?
MVH Morten C.
Tok meg en tur på egenhånd tidlig i sommer , men ble møtt av en låst port. Noen som vet om Toraas er åpen for almennheten enda?
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Torås er ikke åpnet
Mvh
Yngvar
Yngvar
Takk for tilbakemeldingen Yngvar.
Vet du noe eksakt tidspunkt, eller kan man snike seg inn gjennom et hull i gjerdet eller liknende
MVH Morten C.
P.S. For det blir vel ikke noe turer dit i regi av forumet på en stund enda.
Vet du noe eksakt tidspunkt, eller kan man snike seg inn gjennom et hull i gjerdet eller liknende

MVH Morten C.
P.S. For det blir vel ikke noe turer dit i regi av forumet på en stund enda.
MVH Morten C.
Du har jo den ene 15 cm kanonen med fjellanlegg som nå er åpen og tilhører Tjøme kommune, på utsiden av selve fortsområdet. Ellers så avventer vel de fleste hva som skjer med det området
Mvh
Yngvar
Yngvar