åsenfjord/lofjorden

Trondheimsleia, Begynnelsen på Trondheimsfjorden og Namsos var spesielt beskyttet da Trondheim var en av marines støttepunkt i Nord-Europa.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
mikke

vil presentere litt fra lofjorden i denne tråden tenkte jeg. har nå flyttet ut i dette området,og det finnes masse godbiter her ute. vet enkelte har vært her ute.men de har ikke fått med seg alt ser jeg. har vært så heldig at jeg har førstehånds info om det som forgikk her ute. da tidligere eiere av gården vokste opp under krigen og opplevde den på svært nært hold. de vet om alt av det som var her ute. noe jeg finner svært moro. samtidig som jeg slipper traske i timesvis for å lete etter ting.
begynner med denne her.har nevnt den tidligere. denne tyskerbrakka stammer fra ankringspunkt hvor tirpitz bla lå. ble plukket ned i 1947 og satt opp igjen på ny grunnmur samme året på gården.. foruten taket og delvis borttatt innredning(samt maling regner jeg med). er den totalt original.
Image
Image
så har vi denne . bak tyskerbrakka står denne gamle masstua. under krigen ble denne benyttet av mellomste sønn på gården til å sende illegale meldinger til england med. det ble laget en luke i taket og han lå oppe på loftet under deler av krigen og sendte meldinger . på gavelsiden av masstua kan dere se en fuglekasse. denne er for å si det mildt ikke beregnet til fugler overhodet. det ble borret/laget hull i veggen. og i bakstykket på fuglekassa. dette for å kunne følge med om tyskerne kom på gården. noe de gjorde titt og ofte for å sjekke papirer osv. . han brukte også en hule oppe i fjellet. måtte rømme til sverige i 1943 da tyskerne lokaliserte stedet det ble sendt fra .masstua er desverre i bedrøvelig tilstand.og jeg får se om jeg orker ta jobben med å sette den i noenlunde stand igjen.
Image
det er det som var denne gangen. kommer mer bilder etterhvert både fra vår gård av andre ting som befinner seg her. og fra nærområdet, hvor det finnes masse igjen av. bare man vet hvor det er:)
rhandber

gleder meg til flere bilder fra lofjorden, spennende område dette.
MVH

Roar Handberg

Skikkelige klenodier du har fått med på kjøpet,om noen år finnes det vel ingen orginale slike tyskerbrakker igjen.Arti å se orginale vinduer dører etc.Fint den havnet i trygge hender,litt utskifting,maling og treolje og den står i 70 år til :)
mikke

dette er uten tvil et spennende område. mye er jo som alt annet forsvunnet,men det er fortsatt en god del igjen.til uka skal jeg bli med for å se på en leir som lå ikke langt fra soldatenheim aasen. blir spennende

til ayf. brakka kommer til å få det godt de neste årene den. skal bytte ut de glassene som er ødelagt i vinduer. og bytte ut noen bord som desverre er litt for langt i prossesen til å bli moder jord igjen.før den får et nytt strøk med maling.
ole w

det er noen brakker inne i hopla som ligner på tyskerbrakker. på lokalt kalles den for fabrikken. hva er det egentlig?
ow
mikke

nå spør du vanskelig for min del iallefall ole w.siden det ikke er mange mnd siden vi overtok her inne.så har jeg ikke kommet så langt til å sjekke mer enn nærområdet.men hopla ligger ikke mange minuttene unna her.men jeg skal høre med tidligere eier her. de vet nok hva det er for noe :)
ole w

undersøkte litt om det ene skolebygget som er på aglo vgs. det ligger i nærheten av åsenfjord og ble bygd av john hammer. john hammer falt på hegra festning i 1940 og tyskerne tok låven. den ble bygd om til tysk kaserne/rekonvalshjem for tyskerne inne i åsenfjord.
Attachments
de som falt i hegra 1940.jpg
de som falt i hegra 1940.jpg (1.57 KiB) Viewed 1511 times
ow
ole w

hoff da ble ikke noen bildetekst, iallefall så er dette john hammer.
ow
Spitfire

Ole W. Jeg vet ikke nøyaktig hvilke bygninger du refererer til som "fabrikken", men det lå en tekstilfabrikk i Hopla tidligere. Det er trolig dette navnet henviser til. Det har trolig ingen tilknytning til WWII.
Post Reply

Return to “TRØNDELAG”