Jeg har selv en Walther PP, og det er et godt våpen å skyte med. Min er av den gode sorten, produsert før krigsstart. Disse to andre Waltherene nevnt over er senkrigsprodusert og har ikke den samme finishen samt at det er tatt noen produksjonstekniske snarveier som ikke var uvanlig dess lenger ut i krigen en kom. Jeg har skutt med begge disse to og de var noe grovere enn min egen. Merkbart at de var senkrigs hasteprodusert der det ikke var så nøye så lenge det smalt og kulen kom ut der den skulle.
Andre som benyttet seg av Walther PPK var visstnok bankene(!). Jeg ble fortalt av en våpensamler en gang at det ikke var uvanlig for en del år tilbake (inntil en gang på 60-tallet tror jeg) at bankene hadde små pistoler liggende bak skranken (Walther PPK var mye brukt). Dette var nok mest vanlig i de større bankene i de store byene. Dette ble det etterhvert slutt på naturligvis. Men ett problem her var at våpnene var ubrukelige om det skulle oppstå en situasjon der det ble bruk for dem, pga at de hadde ligget så lenge med patroner i magasinet at magasinfjæren hadde mistet "spensten" og dermed ikke kunne føre fram patroner. Slik sett hadde det vært mer naturlig å benytte små revolvere. Men uansett ble det slutt på denne praksisen og det var ikke lenger et tema. Like greitt kanskje...
Men obs obs! Denne historien har jeg som sagt bare hørt, har aldri fått den bekreftet fra annet hold. Men våpensamlerne vet som oftest hva de snakker om når det gjelder våpenhistorikk. Så selv om det virker litt utrolig med bevæpnede bankfunksjonærer (iallefall sett med dagens øyne) er det ikke helt utenkelig mtp at det var en litt annen holdning til våpen og våpenbruk dengang. Men se for deg dagens kvinnelige (no offense