Ex Tyske håndvåpen i Norsk tjeneste etter annen verdenskrig

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Knut Ø.

Ex-tyske Walther PP og PPK ble brukt endel av politiet her i landet en god stund inn i nyere tider. Er usikker på hvordan fordelingen var og når de ble skiftet ut, men en pensjonert politimann som jeg kjenner litt fortalte at de hadde disse iallefall til ut på 70-tallet. Som en liten kuriositet kan nevnes at to Walther PP som var "i tjeneste" på det lokale lensmannskontoret her visstnok hadde tilhørt den øverste tyske offiseren og hans NK som var her i byen ved krigens slutt. Jeg fikk fortalt av nåværende eier av disse pistolene (pensjonert politimann) hvordan disse hadde kommet inn igjen i lokal tjeneste. Dessverre finnes det ikke papirmessig dokumentasjon på dette men historien var troverdig nok.

Jeg har selv en Walther PP, og det er et godt våpen å skyte med. Min er av den gode sorten, produsert før krigsstart. Disse to andre Waltherene nevnt over er senkrigsprodusert og har ikke den samme finishen samt at det er tatt noen produksjonstekniske snarveier som ikke var uvanlig dess lenger ut i krigen en kom. Jeg har skutt med begge disse to og de var noe grovere enn min egen. Merkbart at de var senkrigs hasteprodusert der det ikke var så nøye så lenge det smalt og kulen kom ut der den skulle.

Andre som benyttet seg av Walther PPK var visstnok bankene(!). Jeg ble fortalt av en våpensamler en gang at det ikke var uvanlig for en del år tilbake (inntil en gang på 60-tallet tror jeg) at bankene hadde små pistoler liggende bak skranken (Walther PPK var mye brukt). Dette var nok mest vanlig i de større bankene i de store byene. Dette ble det etterhvert slutt på naturligvis. Men ett problem her var at våpnene var ubrukelige om det skulle oppstå en situasjon der det ble bruk for dem, pga at de hadde ligget så lenge med patroner i magasinet at magasinfjæren hadde mistet "spensten" og dermed ikke kunne føre fram patroner. Slik sett hadde det vært mer naturlig å benytte små revolvere. Men uansett ble det slutt på denne praksisen og det var ikke lenger et tema. Like greitt kanskje...
Men obs obs! Denne historien har jeg som sagt bare hørt, har aldri fått den bekreftet fra annet hold. Men våpensamlerne vet som oftest hva de snakker om når det gjelder våpenhistorikk. Så selv om det virker litt utrolig med bevæpnede bankfunksjonærer (iallefall sett med dagens øyne) er det ikke helt utenkelig mtp at det var en litt annen holdning til våpen og våpenbruk dengang. Men se for deg dagens kvinnelige (no offense :wink: ) bankfunksjonærer med en snedden liten Walther.
Attachments
PP/PPK
PP/PPK
walther pp-ppk.jpg (53.87 KiB) Viewed 1593 times
Last edited by Knut Ø. on 08 Jun 2010 11:18, edited 2 times in total.
Knut Ø.

marius wrote: Etterkrigsproduserte P 38 var i prinsippet like de krigsproduserte modellene. Walther forrandret ikke designet stort når noe funket:)
P 38 har vel også hatt flere navn opp gjennom årene. Husker ikke de forskjellige. Men det var kansje de prioriterte avdelingene i første rekke som brukte de? Infanteriet og offiserer? Vet at P08 luger lå på lager i forsvaret i fryktelig mange år etter krigen, men vet ikke hvem som skulle ta disse gamle sliterne i bruk ved krig. Ikke godt å si hva som skjedde med disse våpnene nå som forsvaret ikke lengre har stort med lagerplass igjen. Ble sikkert sendt i smelteovnen. Har ikke hørt noe om at verken P 08 eller P 38 har blitt solgt til befal eller sivile. Mausere derimot fikk uten problem nye eiere for en liten sum norske kroner. I dag finnes det nok ikke noen igjen i forsvarets eie, siden også HV-U bruker AG3, begrenset til enkeltskudd (like greit).
Walther hadde produksjonsforbud endel år etter krigen, tilliks med andre tyske våpenprodusenter. Men P38 ble produsert på lisens i flere land, og blir det vel ennå om enn i liten skala. Når Walther fikk gjenoppta produksjonen kom det en variant på slutten av 50-tallet som het P1 der noen deler var i aluminium. Det ble også produsert en variant med kort løp som het P4. P5 kom på slutten av 70-tallet og har vært i produksjon helt opptil våre dager, er usikker på om Walther fortsatt produserer disse. Pga små produksjonstekniske ulikheter passer ikke alle delene i nye og gamle Walthere om en annen.

Forsvarsmuseet har nok overtatt en del av de gamle P08 og P38 som var i bruk av forsvaret etter krigen men aner ikke hvor mange av disse som fremdeles ligger på lager. Har hørt at forsvarsmuseet sa nei til å overta en god del våpen (av alle typer), med enkelte spesielle unntak, som kom inn under våpenamnestiene som har vært gjennomført her de senere år, fordi de allerede hadde mer enn nok på lager. Så dessverre har nok en del gått i ovnen ja. Noen våpen, men vet ikke om dette gjaldt P38/P08, ble solgt ut fra forsvarsmuseet i plombert stand til registrerte samlere.

Igjen en liten kuriositetshistorie, om enn noe hjerteskjærende: Den lokale børsemakeren her fikk under det første våpenamnestiet inn en P38 som aldri var skutt med. Våpenet var helt nytt (nytt som i ubrukt), med hylster og pusseutstyr. Vedkommende som leverte det sa at en slektning hadde fått det av en tysk offiser i fredsdagene. Siden det var amnesti var nå tiden inne til å gjøve våpenet "lovlig", dvs plombere det! Børsemakeren ba fint om heller å formidle kontakt med en samler som kunne overta det siden det var i eksepsjonell tilstand, men eieren sto på sitt, det skulle plomberes.... :( Så dessverre ble det slik. Tenk det, ikke hver dag en kommer over en NOS P38 med alt tilbehør.
Hand

På femti tallet skal et antall KARABIN 43 (K43/G43) fått ny tjeneste i Heimevernet.
Tyskerne etterlot seg også en del polske Radom 9mm pistoler som kom i norsk bruk etter -45.

(O.T. : Politiets G33/40 kan vel også betegnes som ex-tyske, men da snakker vi ikke lenger om forsvaret.)

Hand
Knut Ø.

*kremt* først tenkte jeg over at denne tråden var ment for våpen brukt av forsvaret, ikke politi eller andre instanser...
marius

Knut Ø. wrote:*kremt* først tenkte jeg over at denne tråden var ment for våpen brukt av forsvaret, ikke politi eller andre instanser...
Spennende likeså:)

Walther ppk prøvde jeg en gang, da en venn av meg har en liggende. Artig liten sak, men naturligvis ikke like bra slagkraft på litt avstand. 9mm var/er litt bedre. Men allerede under krigen ville ikke amerikanerne satse på 9mm ammunisjon. De valgte heller .45 cal. Englenderne og germanerne valgte dog 9 mm.

For min del, er min store våte drøm å få tak i en av de Kongsberg-produserte Colt 1911 i fullt brukbar stand, og naturligvis lovlig registrert og oppbevart.

Vet at tyskerne brukte det meste som Kongsberg våpenfabrikk produserte, men var kongsberg-colt også i bruk av tyskerne? noen som vet?
Einherjer

marius wrote: Vet at tyskerne brukte det meste som Kongsberg våpenfabrikk produserte, men var kongsberg-colt også i bruk av tyskerne? noen som vet?
Ja, tyskerne brukte M/1914 under betegnelsen Pistole 657(n) (n=norsk), det ble også bestilt flere pistoler fra KV under krigen i tillegg til de pistolene tyskerne tok i krigsbytte.
Einherjer

Knut Ø. wrote:Ex-tyske Walther PP og PPK ble brukt endel av politiet her i landet en god stund inn i nyere tider. Er usikker på hvordan fordelingen var og når de ble skiftet ut, men en pensjonert politimann som jeg kjenner litt fortalte at de hadde disse iallefall til ut på 70-tallet.
Ikke PP som er i bruk her, men 70-tallet på sitt beste(?) :cool:
Attachments
taktisk-politi.jpg
taktisk-politi.jpg (87.79 KiB) Viewed 1555 times
marius

Einherjer wrote:
Knut Ø. wrote:Ex-tyske Walther PP og PPK ble brukt endel av politiet her i landet en god stund inn i nyere tider. Er usikker på hvordan fordelingen var og når de ble skiftet ut, men en pensjonert politimann som jeg kjenner litt fortalte at de hadde disse iallefall til ut på 70-tallet.
Ikke PP som er i bruk her, men 70-tallet på sitt beste(?) :cool:
Forøvrig fantastiske skytestillinger på denne gjengen!! Holdt på å sette brusen i halsen når jeg så det. Latter forlenger livet merker jeg. :)
Ikke rart en blir litt redd når en hører politiet har bevæpnet seg og de har fått skarp ammunisjon utlevert. Ikke allverdens skytetrening på den gjengen, så når det er statsbesøk i oslo og væpnet politi, så holder jeg meg langt unna oslo:)
Knut Ø.

Fantastisk bilde :D :D Det var dagens!

Kjenner litt til skytetreningene til politiet, vi låner av og til ut skytebanen til dem. Tror ikke jeg skal kommentere nærmere, dere skjønner sikkert tegninga...
marius wrote: For min del, er min store våte drøm å få tak i en av de Kongsberg-produserte Colt 1911 i fullt brukbar stand, og naturligvis lovlig registrert og oppbevart. Vet at tyskerne brukte det meste som Kongsberg våpenfabrikk produserte, men var kongsberg-colt også i bruk av tyskerne? noen som vet?
Hva med en klissvåt drøm? En av de 900-og-noe Kongsberg Coltene som ble produsert med tyske merkinger? DE er sjeldne, og enda verre å få tak i en slik som er nummerlik.
marius

Knut Ø. wrote:Fantastisk bilde :D :D Det var dagens!

Kjenner litt til skytetreningene til politiet, vi låner av og til ut skytebanen til dem. Tror ikke jeg skal kommentere nærmere, dere skjønner sikkert tegninga...
marius wrote: For min del, er min store våte drøm å få tak i en av de Kongsberg-produserte Colt 1911 i fullt brukbar stand, og naturligvis lovlig registrert og oppbevart. Vet at tyskerne brukte det meste som Kongsberg våpenfabrikk produserte, men var kongsberg-colt også i bruk av tyskerne? noen som vet?
Hva med en klissvåt drøm? En av de 900-og-noe Kongsberg Coltene som ble produsert med tyske merkinger? DE er sjeldne, og enda verre å få tak i en slik som er nummerlik.
Joa, en av de "tyske" coltene hadde vært noe, men det skal vel mye til å treffe på en slik til en pris som kan forsvares... Snakket akkurat med en tidligere arbeidskollega, og han har en m/1914 i helt grei stand han skal selge. Sto stemplet 1928 på ene siden av sleiden, så han (og jeg) regner med at det er produksjonsåret. Han hadde i utgangspunktet planlagt å selge den for rundt 5000.- så jeg får tenke på det. Virker som de ligger rundt 4-5 tusen i den årsklassen... Tenk så moro å kunne tatt vare på en liten bit av historien før en eller annen samler får kloa i den og får den plombert...

Når det gjelder politibildet, så trur jeg at jeg hadde blitt kastet ut de fleste pistolklubber hvis jeg sto slik når jeg skulle løsne skudd:) Spes han nr 3 fra venstre... ser ut som om de er drita fulle hele gjengen.... Ikke godt å si om de har ryggproblemer, om balansen er dårlig, eller om de bare må innmari på do for bomelom:)
Hand

Mer OT. : Forsvaret skal ha overlatt et parti mausere til NSB. (Til avliving av påkjørt vilt på jernbane) Merket NSB. Disse ble tilbakeført forsvaret, tror det var på nitti-tallet, og destruert. Finnes enkelteks. igjen. En NSB-mauser, det hadde vært noe!
Andre mausere ble som kjent merket HÆR, K.ART, FLY, KNM og POLITI. Var det flere ?

Mauseren har vært et flittig brukt utgangspunkt for mye rart, mange husker vel også ombyggingen fra Våpensmia :NM 149/VS84s.

DFS fikk også sine KV59 og KV67, som var oppfriskede mausere. (DFS kan vel nesten regnes som en gren av forsvaret, på grunn av deres formålsparagraf : "Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar."

Hand
Yngvar

Mauseren ble bygget om til å brukes til Makrellstørjefangst ( Tunfisk) i Oslofjorden. Den fikk en harpun inn i løpet som var festet til et tynt sterkt tau. Harpunen ble skutt ut med en drivpatron. De få jeg har sett ligger i flotte trekasser med lokk
Mvh
Yngvar
Hand

Ja, mauser overtok etter jarmann for prod. av harpun/redningsgeværer en gang på tidlig femti-tall.
Husker en våpenhandler som hadde for salg et slikt mauser-redningsgevær for 500 kroner. Da jeg skulle til å betale, kom han til å nevne at saken var registrert. Jeg dro til "onkel" for å høre om søknadsprosessen. Der ble jeg møtt med et fårete flir og spørsmålet : "Hva skal du bruke den til da ?"

Dette var før jeg fant ut at slike "fiske-stenger" ikke er reg.pl. Jeg gav opp, og hva som skjedde med innretningen vet jeg ikke.

Disse børsene kom i egen ,godt utstyrt, kasse. Var det M52 de het?

Hand
Knut Ø.

Hand wrote: Andre mausere ble som kjent merket HÆR, K.ART, FLY, KNM og POLITI. Var det flere ?
Hand
Stemmer det at den Mauseren som politiet hadde var G33/40 versjonen? Med eller uten foldestokk?
Hand

Det er riktig at politiet brukte G33/40. Om de hadde noen med foldestokk vet jeg ikke, har ikke sett eller hørt at de har brukt G33/40 med slike skjefter.
(Avviser det selvsagt ikke!)
Min er merket 945 (Brno) og 1940 på fremre låskassering. På venstre side av samme låskassering er det slipt en flate som er merket : POLITI (riksløve) 2XXX.
Sluttstykket er ikke nummerlikt med resten av våpenet. Noe som desverre "plager" mange av disse børsene.

Hand
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”