HKB 3./978 Syre
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Ja den der er fin Dolmendolmen wrote:Viktig å ha kontakt med kamprommet.

Fine bilder , fra et spesielt fort

KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Takker for det!
Tror jeg avslutter her nå siden resten av bildene mine er temmelig like de som allerede er lagt ut på forumet.
Skylder en stor takk til den lokale guiden som til tross for at de fleste dagene av hans liv ligger bak ham orket å ta denne turen med en fremmed nyskjerrig masekopp nok en gang.

Skylder en stor takk til den lokale guiden som til tross for at de fleste dagene av hans liv ligger bak ham orket å ta denne turen med en fremmed nyskjerrig masekopp nok en gang.

- Attachments
-
- 057.JPG (133.66 KiB) Viewed 1681 times
- Henning Dalsvåg
Restene etter den ene lyskasteren er ikke så lett å finne i terrenget. Derfor legger eg ut et bilde med koordinater...
Mvh Henning Dalsvåg
Takk, håper de er nøyaktige ;-) Det er et ulendt terreng å lete i - for iike å si komme seg helskinnet fram ;-)Henning Dalsvåg wrote:Restene etter den ene lyskasteren er ikke så lett å finne i terrenget. Derfor legger eg ut et bilde med koordinater...
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd

- Henning Dalsvåg
Om en skal ut å se på den lyskasteren så er det en god idé å bruke støvler.
Mvh Henning Dalsvåg
På denne linken har jeg lagt ut noen panoramabilder fra Syre: http://dueland.com/ww2/
(Det ligger også et panorama fra Storøy der fra før. Rett etter Storøy ekspedisjonen, under forsering av et gjerde på en ekspedisjon til Fiskå Vann, klarte jeg å ødelegge kameraet. Men nå er endelig nytt kamera anskaffet, så forhåpentligvis kommer det panoramaer fra flere steder etter hvert.)
(Det ligger også et panorama fra Storøy der fra før. Rett etter Storøy ekspedisjonen, under forsering av et gjerde på en ekspedisjon til Fiskå Vann, klarte jeg å ødelegge kameraet. Men nå er endelig nytt kamera anskaffet, så forhåpentligvis kommer det panoramaer fra flere steder etter hvert.)
-sten-
Kjempefine bilder Stensten wrote:På denne linken har jeg lagt ut noen panoramabilder fra Syre: http://dueland.com/ww2/

Tør jeg spørre hva slags kamera man må besitte for å ta slike facinerende bilder?
Kai
Du trenger ikke mer enn et helt vanlig kamera. Du tar en serie bilder med ca 1/3 overlapping. Så er det programvare på PC'en, litt Photoshop og litt programmering i HTML som skal til. Jeg bruker et program som heter PanoramaStudio Pro for å sy i sammen bildene. Resultatet er egentlig bare et veldig bredt, vanlig .jpg bilde. Så følger det med en Java "applet" med PanoramaStudio som lager effekten med å snurre rundt og opp og ned på dette sammensatte bildet.
PanoramaStudio kan generere basic HTML kode for å kjøre denne applet'en, og så kan du selv modifisere i forhold til farger, fonter, vindustørrelse, tekst og hva du ellers vil ha med på websiden. Det krever litt prøving og feiling i forhold hvordan bildene skal tas for å gi best resultat, og så litt eksperimentering med forskjellige innstillinger i PanoramaStudio, men spesielt komplisert er det ikke. (Det viktigste er å få horisonten helt vannrett og på samme vertikale plassering i hvert bilde.)
Det ferdig sammensatte bildet fra PanoramaStudio kan du så justere i et vanlig fotorediteringsprogram som f.eks. Photoshop. Det er ikke påkrevd, men kan være nyttig i forhold til lysstyrke, skarphet og fargemetning; spesielt fordi man vil få til dels store forskjeller på lys/skygge når man dreier 360 grader. Mot solen så blir f.eks. skyggepartiene svarte og havet mer blankt enn blått. Hvis du ser f.eks. panoramaet fra "takterrassen" på kommandobunkersen på Syre, så var alle skyggepartiene nesten helt svarte på utgangs-fotoet. Men med Photoshop kan man "fremkalle" og lyse opp disse partiene. Det samme gjelder fargen på havet motsols.
Det er altså mer et spørsmål om å ha den rette programvaren tilgjengelig enn hvilket kamera du bruker.
PanoramaStudio kan generere basic HTML kode for å kjøre denne applet'en, og så kan du selv modifisere i forhold til farger, fonter, vindustørrelse, tekst og hva du ellers vil ha med på websiden. Det krever litt prøving og feiling i forhold hvordan bildene skal tas for å gi best resultat, og så litt eksperimentering med forskjellige innstillinger i PanoramaStudio, men spesielt komplisert er det ikke. (Det viktigste er å få horisonten helt vannrett og på samme vertikale plassering i hvert bilde.)
Det ferdig sammensatte bildet fra PanoramaStudio kan du så justere i et vanlig fotorediteringsprogram som f.eks. Photoshop. Det er ikke påkrevd, men kan være nyttig i forhold til lysstyrke, skarphet og fargemetning; spesielt fordi man vil få til dels store forskjeller på lys/skygge når man dreier 360 grader. Mot solen så blir f.eks. skyggepartiene svarte og havet mer blankt enn blått. Hvis du ser f.eks. panoramaet fra "takterrassen" på kommandobunkersen på Syre, så var alle skyggepartiene nesten helt svarte på utgangs-fotoet. Men med Photoshop kan man "fremkalle" og lyse opp disse partiene. Det samme gjelder fargen på havet motsols.
Det er altså mer et spørsmål om å ha den rette programvaren tilgjengelig enn hvilket kamera du bruker.
-sten-