HKB 3./978 Syre

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

dolmen

Pass på hva du sier,fienden har ører han og. :wink:
Attachments
051.JPG
051.JPG (114.58 KiB) Viewed 1678 times
dolmen

Teksten er delvis borte her men i de andre bunkerne sto det samme nemlig hvor viktig det er å slukke alt lys før man åpner luken.
Attachments
052.JPG
052.JPG (143.5 KiB) Viewed 1678 times
dolmen

Viktig å ha kontakt med kamprommet.
Attachments
053.JPG
053.JPG (92.73 KiB) Viewed 1677 times
dolmen

Verktøy er viktig. :)
Attachments
060.JPG
060.JPG (103.43 KiB) Viewed 1676 times
dolmen

Et fantastisk anlegg hvor man kan bruke hele dagen.Og for en natur! :bra:
Attachments
054.JPG
054.JPG (140.36 KiB) Viewed 1676 times
dolmen

Litt annen vinkel.
Attachments
055.JPG
055.JPG (138.11 KiB) Viewed 1675 times
KOS
Moderator

dolmen wrote:Viktig å ha kontakt med kamprommet.
Ja den der er fin Dolmen :smoke: Her har de fått beskjed om å merke samme sted i alle R655'ene... Så da er det merket, selv om det ikke finnes noe talerør til å oppnå kontakt med abonnenten :-D

Fine bilder , fra et spesielt fort :bra:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
dolmen

Takker for det! :) Tror jeg avslutter her nå siden resten av bildene mine er temmelig like de som allerede er lagt ut på forumet. :-)
Skylder en stor takk til den lokale guiden som til tross for at de fleste dagene av hans liv ligger bak ham orket å ta denne turen med en fremmed nyskjerrig masekopp nok en gang. :bra:
Attachments
057.JPG
057.JPG (133.66 KiB) Viewed 1675 times
Henning Dalsvåg

Restene etter den ene lyskasteren er ikke så lett å finne i terrenget. Derfor legger eg ut et bilde med koordinater...
lyskaster  syre.jpg
lyskaster syre.jpg (152.64 KiB) Viewed 1616 times
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Restene etter den ene lyskasteren er ikke så lett å finne i terrenget. Derfor legger eg ut et bilde med koordinater...
Takk, håper de er nøyaktige ;-) Det er et ulendt terreng å lete i - for iike å si komme seg helskinnet fram ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

Om en skal ut å se på den lyskasteren så er det en god idé å bruke støvler.
Mvh Henning Dalsvåg
sten

På denne linken har jeg lagt ut noen panoramabilder fra Syre: http://dueland.com/ww2/

(Det ligger også et panorama fra Storøy der fra før. Rett etter Storøy ekspedisjonen, under forsering av et gjerde på en ekspedisjon til Fiskå Vann, klarte jeg å ødelegge kameraet. Men nå er endelig nytt kamera anskaffet, så forhåpentligvis kommer det panoramaer fra flere steder etter hvert.)
-sten-
bactuz

sten wrote:På denne linken har jeg lagt ut noen panoramabilder fra Syre: http://dueland.com/ww2/

(Det ligger også et panorama fra Storøy der fra før. Rett etter Storøy ekspedisjonen, under forsering av et gjerde på en ekspedisjon til Fiskå Vann, klarte jeg å ødelegge kameraet. Men nå er endelig nytt kamera anskaffet, så forhåpentligvis kommer det panoramaer fra flere steder etter hvert.)
Kjempefine bilder Sten :) Imponerende....

Tør jeg spørre hva slags kamera man må besitte for å ta slike facinerende bilder?

Kai
sten

Du trenger ikke mer enn et helt vanlig kamera. Du tar en serie bilder med ca 1/3 overlapping. Så er det programvare på PC'en, litt Photoshop og litt programmering i HTML som skal til. Jeg bruker et program som heter PanoramaStudio Pro for å sy i sammen bildene. Resultatet er egentlig bare et veldig bredt, vanlig .jpg bilde. Så følger det med en Java "applet" med PanoramaStudio som lager effekten med å snurre rundt og opp og ned på dette sammensatte bildet.

PanoramaStudio kan generere basic HTML kode for å kjøre denne applet'en, og så kan du selv modifisere i forhold til farger, fonter, vindustørrelse, tekst og hva du ellers vil ha med på websiden. Det krever litt prøving og feiling i forhold hvordan bildene skal tas for å gi best resultat, og så litt eksperimentering med forskjellige innstillinger i PanoramaStudio, men spesielt komplisert er det ikke. (Det viktigste er å få horisonten helt vannrett og på samme vertikale plassering i hvert bilde.)

Det ferdig sammensatte bildet fra PanoramaStudio kan du så justere i et vanlig fotorediteringsprogram som f.eks. Photoshop. Det er ikke påkrevd, men kan være nyttig i forhold til lysstyrke, skarphet og fargemetning; spesielt fordi man vil få til dels store forskjeller på lys/skygge når man dreier 360 grader. Mot solen så blir f.eks. skyggepartiene svarte og havet mer blankt enn blått. Hvis du ser f.eks. panoramaet fra "takterrassen" på kommandobunkersen på Syre, så var alle skyggepartiene nesten helt svarte på utgangs-fotoet. Men med Photoshop kan man "fremkalle" og lyse opp disse partiene. Det samme gjelder fargen på havet motsols.

Det er altså mer et spørsmål om å ha den rette programvaren tilgjengelig enn hvilket kamera du bruker.
-sten-
bactuz

Tusen takk for svar og info Sten!
Post Reply

Return to “ROGALAND”