Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

StigG

Tror ikke jeg var helt våken når jeg stillte spørsmålet. :rodme:
Mente å spørre om noen viste hva fortet i Stamsund ble brukt til i etterkrigstiden?
MVH

Stig G
EspenS

Jeg har ikke hørt om noen ytterligere militær aktivitet i den delen av Vesterålen annet enn Orlogsstasjonen (Ramsund) og Kystvakten på Sortland, mulig lokalt HV har hatt Stokmarknes som øvingsområde på samme måte som på Langesundstangen.
Natter

EspenS wrote:Stokmarknes fikk bystatus i år 2000 med sine snaut 3000 innbyggere, så noe har de helt sikkert gjort riktig :D
Stokmarknes har nesten 8000 innbyggere i kommunen. Krav for at en kommune skal kunne kalle seg "by": Ha bystatus fra før eller ha minst 5 000 innbyggere og et bymessig tettsted med handels- og servicefunksjoner og konsentrert bebyggelse (ref. Lovdata - Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven)).
EspenS wrote:Orlogsstasjonen (Ramsund)
Da er du i Ofoten, ikke Vesterålen...
StigG

EspenS wrote:Jeg har ikke hørt om noen ytterligere militær aktivitet i den delen av Vesterålen annet enn Orlogsstasjonen (Ramsund) og Kystvakten på Sortland, mulig lokalt HV har hatt Stokmarknes som øvingsområde på samme måte som på Langesundstangen.
For meg ser det ut som om Komandobunkeren har vert brukt etter 45. Kan vel være HV som du sier.
Attachments
Stamsund.jpg
Stamsund.jpg (63.46 KiB) Viewed 1694 times
MVH

Stig G
EspenS

Natter wrote:
EspenS wrote:Stokmarknes fikk bystatus i år 2000 med sine snaut 3000 innbyggere, så noe har de helt sikkert gjort riktig :D
Stokmarknes har nesten 8000 innbyggere i kommunen. Krav for at en kommune skal kunne kalle seg "by": Ha bystatus fra før eller ha minst 5 000 innbyggere og et bymessig tettsted med handels- og servicefunksjoner og konsentrert bebyggelse (ref. Lovdata - Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven)).
EspenS wrote:Orlogsstasjonen (Ramsund)
Da er du i Ofoten, ikke Vesterålen...
Stokmarknes er ikke en egen kommune, men administrasjonssenter i Hadsel Kommune. Hadsel kommune har ca 8000 innbyggere hvor ca 3000 av disse er bosatt på Stokmarknes.
(http://no.wikipedia.org/wiki/Hadsel) (http://no.wikipedia.org/wiki/Stokmarknes). I og med de har bystatus er nok kriteriene etter regelverket du henviser til oppfylt, og vedtatt, i høyere administrative statlige organer :)

Det er riktig som du sier at Ramsund ligger i Ofoten og ikke i Vesterålen - takk for din korreksjon, min vilfarenhet skyldes at kommunen grenser mot Lødingen og da er det ett steinkast til Ramsund. :)
H_c

Skal vi se her..
Jeg er litt aktiv på et forum som heter nakenprat.com.. OG der legger folk ut bilder av seg selv etc, OG av og til så er det bunkerser på bildene... Og det passer jo i denne quisen her, så vi slenger dem ut..
HVOR er dette? Bildene er fra steder i norge. Og de er IKKE fra samme sted..

(EDIT: bildeinnlegg endret av moderator)
Attachments
Redigert utgave av det opprinnelige bildet.
Redigert utgave av det opprinnelige bildet.
nytt_bilde.jpg (8.9 KiB) Viewed 1615 times
Erik Dreyer

He,he...vet ikke helt hva jeg skal si om dette, men ved første øyekast så jeg faktisk ikke noe betong i det hele tatt :shock:
ED
ErikD
EspenS

:nei:
Natter

H_c wrote:Jeg er litt aktiv på et forum som heter nakenprat.com..
Vet ikke hva som er mest foruroligende: At det finnes et slikt forum, eller at noen opplyser at de er aktive der... :shock: Men, men: Enhver har sine preferanser antar jeg...

Uansett: Betongen på det siste bildet er fra Greåker fort.
Stutzpunkt
Moderator

H_c:
Det er ikke alle bilder som passer seg på dette forumet, og her ble det vel litt for mye naken hud i forhold til betong...
Mvh
Tormod
H_c

så så, dette var da harmløst..? :-)
Erik E
Site Admin

Kan vi få et nytt spørsmål?
Første mann til mølla legger ut! :-)
flyvrak

Okay.
Her kommer et 100% hudløst bilde. Hvor og hva?
Attachments
IMG_1656.jpg
IMG_1656.jpg (57.84 KiB) Viewed 1544 times
TommyG
Site Admin

Dora i Trondheim?
--
Tommy
flyvrak

Ja, det stemmer.
Kjør på....
Post Reply