Ferås Luftvern
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Satt som vanlig og kikket i game flyfoto, og snublet over "noe" på Feråsen utenfor Bergen (Sandsli), som ser veldig luftvern-aktig ut. Har aldri vært der og nå er det byggefelt over det hele. Noen som kjenner til denne plassen, eller har noen lister over luftvern i Bergensområdet der Ferås er nevnt?
- Attachments
-
- Ferås.jpg (175.96 KiB) Viewed 813 times

Det er en lyskaster stilling. (Leuchtgruppe Steinsvik) Har ikke noen lister, men regner med at det har stått en 150 cm lyskaster, en Horchgerät, en Leitrichgerät og en brakke på toppen. Denne hørte til Storriden FLAK batteriet.
Erling
Har du noe nettsted hvor vi kan klikke på gamle flyfoto?Tarjei wrote:Satt som vanlig og kikket i game flyfoto, og snublet over "noe" på Feråsen utenfor Bergen (Sandsli), som ser veldig luftvern-aktig ut. Har aldri vært der og nå er det byggefelt over det hele. Noen som kjenner til denne plassen, eller har noen lister over luftvern i Bergensområdet der Ferås er nevnt?
Vel, de fotoene jeg har tittet på er, som det står på bildene, hentet fra Bergen Kommunes nettsider Bergenskart.no. Disse sidene har flyfotografier fra 1951 liggende inne slik at man kan bytte mellom 2005 og 1951 med et lite museklikk. Utrolig hendig funksjon! Ikke umulig at andre kommuner har tilsvarende flyfotoer.
Ny på forumet og da blir det til at en blar i gamle poster 
Sist jeg var oppe og så, var det en trampoline plassert i "ringen". På grunnmuren en ser på bilde er det i dag et bolighus.

I det feltet bor jeg........og nå er det byggefelt over det hele.

Sist jeg var oppe og så, var det en trampoline plassert i "ringen". På grunnmuren en ser på bilde er det i dag et bolighus.
Yngve