Ferås Luftvern

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Tarjei

Satt som vanlig og kikket i game flyfoto, og snublet over "noe" på Feråsen utenfor Bergen (Sandsli), som ser veldig luftvern-aktig ut. Har aldri vært der og nå er det byggefelt over det hele. Noen som kjenner til denne plassen, eller har noen lister over luftvern i Bergensområdet der Ferås er nevnt?
Attachments
Ferås.jpg
Ferås.jpg (175.96 KiB) Viewed 810 times
Erling

:D Hei Tarjei.

Det er en lyskaster stilling. (Leuchtgruppe Steinsvik) Har ikke noen lister, men regner med at det har stått en 150 cm lyskaster, en Horchgerät, en Leitrichgerät og en brakke på toppen. Denne hørte til Storriden FLAK batteriet.
Erling
Tarjei

Tusen takk! :D
Arquebus

Tarjei wrote:Satt som vanlig og kikket i game flyfoto, og snublet over "noe" på Feråsen utenfor Bergen (Sandsli), som ser veldig luftvern-aktig ut. Har aldri vært der og nå er det byggefelt over det hele. Noen som kjenner til denne plassen, eller har noen lister over luftvern i Bergensområdet der Ferås er nevnt?
Har du noe nettsted hvor vi kan klikke på gamle flyfoto?
Tarjei

Vel, de fotoene jeg har tittet på er, som det står på bildene, hentet fra Bergen Kommunes nettsider Bergenskart.no. Disse sidene har flyfotografier fra 1951 liggende inne slik at man kan bytte mellom 2005 og 1951 med et lite museklikk. Utrolig hendig funksjon! Ikke umulig at andre kommuner har tilsvarende flyfotoer.
Yngwie

Ny på forumet og da blir det til at en blar i gamle poster :-)

........og nå er det byggefelt over det hele.
I det feltet bor jeg :-)
Sist jeg var oppe og så, var det en trampoline plassert i "ringen". På grunnmuren en ser på bilde er det i dag et bolighus.
Yngve
Post Reply

Return to “HORDALAND”