Ukjent sak,tysk lyskaster.

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
AYF

Er det noen som har sett en slik sak før,det ser nesten ut som en slags kikkert som er fyllt med hvit sand,på lappen på siden etår det en forklaring på tysk på hvordan du kunne se mot lyskaster,uten at det sier meg så mye.Kan det være en innretning for å inspisere lysbuen i lyskasteren mens den brenner ? :?
Attachments
005.JPG
005.JPG (278.11 KiB) Viewed 1349 times
006.JPG
006.JPG (279.73 KiB) Viewed 1349 times
007.JPG
007.JPG (264.88 KiB) Viewed 1349 times
Natter

Nå er ikke hele teksten synlig på bildene dine, og mine tyskkunnskaper er mildt sagt dårlige, men jeg tolker dette til å være en primitiv detektor for fiendlige IR-lyskastere. Ved å scanne horisinten i retning fi vil evt. slike kilder vises som et rødt punkt på "displayet". Tydeligvis en form for radioaktiv kilde som må lades opp med lys ila. dagen...

"Kater" kan muligens i denne konteksten oversettes med "katteøye"?
AYF

[quote="Natter"]Nå er ikke hele teksten synlig på bildene dine, og mine tyskkunnskaper er mildt sagt dårlige, men jeg tolker dette til å være en primitiv detektor for fiendlige IR-lyskastere. Ved å scanne horisinten i retning fi vil evt. slike kilder vises som et rødt punkt på "displayet". Tydeligvis en form for radioaktiv kilde som må lades opp med lys ila. dagen...

"Kater" kan muligens i denne konteksten oversettes med "katteøye"?[/quote]

Takker for info,det ser ut som det er en linse i den ,men som nevnt tidligere bare en slags sand på innsiden. :?
J E F

Dette er en tysk passiv IR varsler. Brukes for å avdekke bruk av aktiv IR mot egne stillinger.
Ordren var at man skulle rapportere retning til observert utsendelse oppover i systemet.
JEF
AYF

[quote="J E F"]Dette er en tysk passiv IR varsler. Brukes for å avdekke bruk av aktiv IR mot egne stillinger.
[/quote]

Du imponerer igjen JEF,tusen takk.
Ole

"Nicht in feindeshand fallen lassen", det høres ut som det var avansert teknologi på den tiden.
ørjanvem

Trur ikkje dette er innretning til å kikke på lysbuen, har den innretningen sjølv og det er eit spesielt glass som minner mest om det du bruker når ein ser solformørkelse og denne står i ein hendig ramme. :) :)
AYF

JEF har jo forklart hva den brukes til,les tråden.
ørjanvem

Såg det no intressant innretning er det i allefall. :)
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”