Her er linken: http://www.smp.no/artikkel.asp?page=102 ... 4,1&lang=1
Du har rett ang. stålplata. Døra dekka holet tidlegare, men vart flytta på slik at nokon falt nedi.
Aksla i Ålesund
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Kanskje det burde vært trommet sammen en innsatsgruppe for å tilrettelegge for at bunkerene kan bli besøkt av folk i alle aldersgrupper..
Blir gjerne med hvis noen andre føler for det..
Når det gjelder Aksla mot Fjellstua tror jeg ikke det skal så mye til å sikre området.
Edgar
Blir gjerne med hvis noen andre føler for det..
Når det gjelder Aksla mot Fjellstua tror jeg ikke det skal så mye til å sikre området.
Edgar
Hvilken regelbau er denne Gefechtsstanden på toppen?
Angående fjellanlegget på tegningen til Erik E, tilhører disse ingangene nede i parken til anlegget?
Angående fjellanlegget på tegningen til Erik E, tilhører disse ingangene nede i parken til anlegget?
- Attachments
-
- Vestlig inngang i byparken
- IMG_0710_1.jpg (107.02 KiB) Viewed 2380 times
-
- Østlig inngang
- IMG_0714_1.jpg (78.79 KiB) Viewed 2380 times

Kanskje det er andre som kan hjelpe?
Erling
- Attachments
-
- aksla-tunnelanlegget.jpg (231.85 KiB) Viewed 2368 times
Den siste ser unektelig ganske riktig ut.
Moro at det begynner å bli litt diskusjon rundt Ålesund og Sunnmøre.
Jan Olav Flatmark sin bok Sunnmøre i festung Norwegen er jo så god og detaljrik at det er nesten ikke noe nytt å utforske...
Edgar
Moro at det begynner å bli litt diskusjon rundt Ålesund og Sunnmøre.
Jan Olav Flatmark sin bok Sunnmøre i festung Norwegen er jo så god og detaljrik at det er nesten ikke noe nytt å utforske...
Edgar
Joda, enig med deg der. Men, tenkt hvor fint det kunne vært å lage anlegget i 3D noe slik som Erik H. gjorde på Austrått Fort.
Det er da man får "perspektivet" over det.
Det ryktes at Sivilforsvaret skal gi fra seg anlegget. Så da får vi bare følge med hva som skjer.
Erling
Det er da man får "perspektivet" over det.
Det ryktes at Sivilforsvaret skal gi fra seg anlegget. Så da får vi bare følge med hva som skjer.
Erling
- Attachments
-
- austeraat-fort.jpg (67.74 KiB) Viewed 2331 times
Jeg tror det kan være en og annen ting som kanskje Jan Olav ikke har fått med i boken. Bare på den korte turen jeg var oppe på aksla såg jeg noe som kunne minne om to gjennfyllte tunnelinnganger. Den ene var ganske tydelig og ligger mellom Gefechtsstanden og Falkenhorstbunkeren som ligger like bak. Har du sett denne?
Flora krigshistorielag
I så fall er det viktig å få dokumentert korleis det ser ut på innsida, spesielt viss delar av anlegget framleis er autentisk. Eit så stort anlegg midt i Ålesund sentrum vil utvilsomt trekke mange kjøparar frå mange forskjellige bransjar. Skal sjå det blir diskotek heile greia....Erling wrote: Det ryktes at Sivilforsvaret skal gi fra seg anlegget. Så da får vi bare følge med hva som skjer.
Erling
Her er en annen skisse med to mindre fjellanlegg i samme område...
Vet ikke om disse er tilgjengelige, har ihvertfall aldri sett dem selv!
Vet ikke om disse er tilgjengelige, har ihvertfall aldri sett dem selv!
- Attachments
-
- Nørvøy-Schule2.JPG (192.91 KiB) Viewed 2316 times
Her trør vi inn i dyp "Regelbauologi"Hvilken regelbau er denne Gefechtsstanden på toppen?

Etter det jeg vet så ble Regelbau 117a & 117b bygget som "Battaillons- oder Regiments Gefechtsstand" i Tyskland før krigen, men etter 1942 ble denne erstattet av Regelbau 608....
Før R 608 ble innført ser det ut til at man bygget både R117a & b på kontinenetet, mens man fikk en tilpasset løsning her i Norge.
R 117a er temmelig lik den på Aksla, men fremstår som en forminsket utgave. Samme type bunker finnes på Hemnskjela, samt ifølge tyske kilder også i Sunndalsøra og i Kristiansund. (Og sikkert flere steder)
Kun ett eneste sted i tyske papirer har jeg sett noe som kan rime, da er bunkeren betegnet som R 117a(nor) så det virker rett og slett som en R 117a som er forminsket og tilpasset norske forhold!?
Mvh
Erik E
Jeg tror det kan være en og annen ting som kanskje Jan Olav ikke har fått med i boken.
Han skriver i boka at det ikke finnes mer enn 7 falkenhorst bunkere, og alle 7 er på
Tueneset... Dette er iallefall ikke rett.
Der er Falkenhorst på Aksla også
Edgar
Han skriver i boka at det ikke finnes mer enn 7 falkenhorst bunkere, og alle 7 er på
Tueneset... Dette er iallefall ikke rett.
Der er Falkenhorst på Aksla også
Edgar
Mektig mektig imponert!!Erik E wrote:Her trør vi inn i dyp "Regelbauologi"Hvilken regelbau er denne Gefechtsstanden på toppen?
Etter det jeg vet så ble Regelbau 117a & 117b bygget som "Battaillons- oder Regiments Gefechtsstand" i Tyskland før krigen, men etter 1942 ble denne erstattet av Regelbau 608....
Før R 608 ble innført ser det ut til at man bygget både R117a & b på kontinenetet, mens man fikk en tilpasset løsning her i Norge.
R 117a er temmelig lik den på Aksla, men fremstår som en forminsket utgave. Samme type bunker finnes på Hemnskjela, samt ifølge tyske kilder også i Sunndalsøra og i Kristiansund. (Og sikkert flere steder)
Kun ett eneste sted i tyske papirer har jeg sett noe som kan rime, da er bunkeren betegnet som R 117a(nor) så det virker rett og slett som en R 117a som er forminsket og tilpasset norske forhold!?
Mvh
Erik E

tusen takk