Aksla i Ålesund

Større konsentrasjoner av kystfort rundt Ålesund, Molde og Kristiansund.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Knut Ø.

Her er linken: http://www.smp.no/artikkel.asp?page=102 ... 4,1&lang=1

Du har rett ang. stålplata. Døra dekka holet tidlegare, men vart flytta på slik at nokon falt nedi.
Edgar

Kanskje det burde vært trommet sammen en innsatsgruppe for å tilrettelegge for at bunkerene kan bli besøkt av folk i alle aldersgrupper..

Blir gjerne med hvis noen andre føler for det..

Når det gjelder Aksla mot Fjellstua tror jeg ikke det skal så mye til å sikre området.

Edgar
paaljt

Hvilken regelbau er denne Gefechtsstanden på toppen?

Angående fjellanlegget på tegningen til Erik E, tilhører disse ingangene nede i parken til anlegget?
Attachments
Vestlig inngang i byparken
Vestlig inngang i byparken
IMG_0710_1.jpg (107.02 KiB) Viewed 2377 times
Østlig inngang
Østlig inngang
IMG_0714_1.jpg (78.79 KiB) Viewed 2377 times
Knut Ø.

Ja meiner dei inngangane er dei samme som på kartet. Det er ein tredje inngang som ligg i eit hørne av parken mot eit hus. Den er utilgjengeleg trur eg.
Erling

:) Ja, leker vi litt med bildene, vil det se noe slikt ut. Har prøvd å få tak i snitttegninger og bilder fra anlegget, men dessverre ikke mulig.
Kanskje det er andre som kan hjelpe?
Erling
Attachments
aksla-tunnelanlegget.jpg
aksla-tunnelanlegget.jpg (231.85 KiB) Viewed 2365 times
Knut Ø.

Det blir omtrent slik ja. Men trur den sørligaste inngangen (sørligaste i følge bildet) ligg innanfor gjerdet til Nørvøy Skule.
Erling

:) Da jukser vi litt...
Noe sånn? Har du mer info om den?
Erling
Attachments
aksla-tunnelanlegget-1.jpg
aksla-tunnelanlegget-1.jpg (231.3 KiB) Viewed 2353 times
Edgar

Den siste ser unektelig ganske riktig ut.

Moro at det begynner å bli litt diskusjon rundt Ålesund og Sunnmøre.

Jan Olav Flatmark sin bok Sunnmøre i festung Norwegen er jo så god og detaljrik at det er nesten ikke noe nytt å utforske...

Edgar
Erling

Joda, enig med deg der. Men, tenkt hvor fint det kunne vært å lage anlegget i 3D noe slik som Erik H. gjorde på Austrått Fort.
Det er da man får "perspektivet" over det.
Det ryktes at Sivilforsvaret skal gi fra seg anlegget. Så da får vi bare følge med hva som skjer.
Erling
Attachments
austeraat-fort.jpg
austeraat-fort.jpg (67.74 KiB) Viewed 2328 times
KGJ

Jeg tror det kan være en og annen ting som kanskje Jan Olav ikke har fått med i boken. Bare på den korte turen jeg var oppe på aksla såg jeg noe som kunne minne om to gjennfyllte tunnelinnganger. Den ene var ganske tydelig og ligger mellom Gefechtsstanden og Falkenhorstbunkeren som ligger like bak. Har du sett denne?
Flora krigshistorielag
Knut Ø.

Erling wrote: Det ryktes at Sivilforsvaret skal gi fra seg anlegget. Så da får vi bare følge med hva som skjer.
Erling
I så fall er det viktig å få dokumentert korleis det ser ut på innsida, spesielt viss delar av anlegget framleis er autentisk. Eit så stort anlegg midt i Ålesund sentrum vil utvilsomt trekke mange kjøparar frå mange forskjellige bransjar. Skal sjå det blir diskotek heile greia....
Erik E
Site Admin

Her er en annen skisse med to mindre fjellanlegg i samme område...
Vet ikke om disse er tilgjengelige, har ihvertfall aldri sett dem selv!
Attachments
Nørvøy-Schule2.JPG
Nørvøy-Schule2.JPG (192.91 KiB) Viewed 2313 times
Erik E
Site Admin

Her trør vi inn i dyp "Regelbauologi" :-)
Etter det jeg vet så ble Regelbau 117a & 117b bygget som "Battaillons- oder Regiments Gefechtsstand" i Tyskland før krigen, men etter 1942 ble denne erstattet av Regelbau 608....
Før R 608 ble innført ser det ut til at man bygget både R117a & b på kontinenetet, mens man fikk en tilpasset løsning her i Norge.
R 117a er temmelig lik den på Aksla, men fremstår som en forminsket utgave. Samme type bunker finnes på Hemnskjela, samt ifølge tyske kilder også i Sunndalsøra og i Kristiansund. (Og sikkert flere steder)
Kun ett eneste sted i tyske papirer har jeg sett noe som kan rime, da er bunkeren betegnet som R 117a(nor) så det virker rett og slett som en R 117a som er forminsket og tilpasset norske forhold!?

Mvh
Erik E
Edgar

Jeg tror det kan være en og annen ting som kanskje Jan Olav ikke har fått med i boken.

Han skriver i boka at det ikke finnes mer enn 7 falkenhorst bunkere, og alle 7 er på
Tueneset... Dette er iallefall ikke rett.

Der er Falkenhorst på Aksla også
Edgar
paaljt

Erik E wrote:
Her trør vi inn i dyp "Regelbauologi" :-)
Etter det jeg vet så ble Regelbau 117a & 117b bygget som "Battaillons- oder Regiments Gefechtsstand" i Tyskland før krigen, men etter 1942 ble denne erstattet av Regelbau 608....
Før R 608 ble innført ser det ut til at man bygget både R117a & b på kontinenetet, mens man fikk en tilpasset løsning her i Norge.
R 117a er temmelig lik den på Aksla, men fremstår som en forminsket utgave. Samme type bunker finnes på Hemnskjela, samt ifølge tyske kilder også i Sunndalsøra og i Kristiansund. (Og sikkert flere steder)
Kun ett eneste sted i tyske papirer har jeg sett noe som kan rime, da er bunkeren betegnet som R 117a(nor) så det virker rett og slett som en R 117a som er forminsket og tilpasset norske forhold!?

Mvh
Erik E
Mektig mektig imponert!! :D stusset litt over typen ja, siden modellen ikke var å finne på regelbau sider på www..

tusen takk
Post Reply

Return to “MØRE OG ROMSDAL”