Forumets dobbelmoral

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

odybvig

I flere tråder diskuteres det å stenge ute utlendinger, samt hindre informasjon for å unngå "plyndring".
Mens i andre tråder forteller man stolt om hva man har funnet og plukket med seg på turer rundt på diverse fort

Ringer det ikke en bitteliten dobbelmoralsk bjelle her et eller annet sted

Olve :)
Erik H
Site Admin

Snakker vi her om det knuste porselenet på denne tråden? http://www.kystfort.com/forum/topic1747.html

eller er det noe andre tråder som jeg ikke har fått med meg? Hvis det er det første vi snakker om så er det vel dette egentlig ikke plyndring i så måte. En ting er utstyr som ligger igjen etter tyskerne, noe annet er ting man finner under torva eller brygga. Dette noe helt annet enn å rasere tanks, ta med seg en BMW beltesykkel eller stridsvogntårn. Småting under torva er vil ikke problemet vi diskuterer?

Erik H
Atle M

tja jeg kan jo snakke for meg selv iallefall :) jeg går for tiden med metalldetektor på oppdrag for ett museum og finner endel gøyalt jeg :)

oppdraget mitt er og finne og dokumentere ww2 ting som går til utstilling til museet og jeg blir til stadighet overrasket over hvor mye som faktisk ligger åpenlyst oppe i dagen.
Jeg har til stadighet tatt med meg ting hjem som jeg har fotografert for så og levere det til museumet ved en senere anledning..dette er snakk om gjensidig tillitt og har ingenting med og ta med seg/beholde selv.Jeg ser heller at ting blir tatt vare på og kan vises frem da det er historie vi trossalt snakker om.

MEN om folk finner f.eks en tallerken på sine vandringer som det nettopp er gjort så får de ta den med seg for min del.Jeg oppfordrer og levere den inn menvil de beholde den er det deres valg ikke mitt :)
Det jeg ikke synes er greit er funn som dukker opp på diverse auksjoner som en VET kommer fra diverse fort osv...
mvh Atle M
Erik E
Site Admin

Ringer det ikke en bitteliten dobbelmoralsk bjelle her et eller annet sted
Fint at vi kan ta opp dette, for det er mulig du har rett og at det ser slik ut pga det som er skrevet i enkelte tråder. Mulig mye av det beror på misforståelser, eller at jeg har skrevet for lite detaljer om hvorfor?

Uansett kan jeg avlive en myte - Det er ikke forsøk på å hindre informasjon! Hele forumet er jo bygget nettopp på frivillig informasjon fra frivillige bidragsytere.

Vil derfor gjøre som Atle og snakke for meg selv:
Min intensjon bak det jeg har skrevet om "plyndring" er enkelt å greit å tenke seg om to ganger før man legger ut noe her som kan virke forlokkende på folk som systematisk reiser rundt og "plyndrer". Dette vet nok de fleste at faktisk skjer, ikke bare i bunkere, men også flyvrak og skip/krigsgraver. Det er ikke meningen fra min side at det skal være hemmelig i den forstand som det fremstilles her og heller ikke at ting kun skal vises til en "utvalgt gruppe". Kall det heller et halvhjertet forsøk på å unngå at det fyres opp under i et marked som allerede er villige til å betale tusenvis av kroner for utstyr som dette....

Jeg har reist på kryss og tvers i Norge i mange år og har lagt ut tusenvis av bilder på nett, ofte med stedsangivelse, noen få ganger uten.
Jeg ser ærlig talt ikke helt vitsen med å f.eks legge ut bilde til offentlig beskuelse av en MG-lavett med GPS posisjon når samme greia går for 2000€ på Ebay, når det hadde tatt 2 minutt å legge den i bagasjerommet på en bil. Hvis noen vil vite hvor de forskjellige bildene mine er tatt er det bare å sende en PM eller e-post, så svarer ihvertfall jeg i 99% av tilfellene, unntatt der hvor grunneier har sagt at han ikke ønsker bilder publisert! Dette hindrer selvfølgelig ikke "plyndring", men jeg lager nå ihvertfall en liten barriere mellom det jeg kan vise og det jeg ønsker å vise... Kan gi utallige eksempler på tilfeller hvor jeg har vært med og tipset både lokale museer, FMU-representanter, forsvarsbygg, byantikvar og Skifte eiendom om ting av stor verdi som bør hentes inn eller preserveres....

Blir derfor litt lei meg når det kommer tråder som dette, for er det en ting dette forumet gjør, så er det å dele informasjon! Hadde vi ønsket det skulle vært hemmelig hadde vi sittet her alene og byttet bilder :-(

Mvh
Erik E
c_hoff82

Det var jeg som skrev innlegget om det knuste porselenet. Nå var ikke dette en oppfordring til å saumfare enhver krok eller vise alt jeg tok med meg hjem, men heller vise et morro funn fra den tiden. Jeg fikk inntrykk av første innlegg i denne tråden at alt jeg kom over ble med meg hjem. Det stemmer imidlertid ikke.
Jeg er helt enig med tidligere innlegg og synest ikke de som tar med seg eventuelle tallerkener hjem er på lik linje med de som demonterer utstyr i bunkere.

C. Hoff
Knut Ø.

Ofte dukkar slike lause gjenstandar opp i "skrotdumper" der det har blitt dumpa ein eller annan gang etter krigen, og der blir det enten liggande til evig tid eller til ei gravemaskin endevender og ødelegger det, eller ein historieinteressert finn det og tar vare på det for ettertida.

Det er eit milesprang frå å regelrett plyndre for å selge til høgstbydande.
rhandber

Det er viktig å skille mellom det å gå løs på gjenværende inventar i en bunker og det man evt kan finne liggende fraslengt under jorda. Det beste er selvsagt å gi slikt til museer, men de kan ikke ta imot ALT de heller.
MVH

Roar Handberg

Kan gi utallige eksempler på tilfeller hvor jeg har vært med og tipset både lokale museer, FMU-representanter, forsvarsbygg, byantikvar og Skifte eiendom om ting av stor verdi som bør hentes inn eller preserveres....

Blir derfor litt lei meg når det kommer tråder som dette, for er det en ting dette forumet gjør, så er det å dele informasjon! Hadde vi ønsket det skulle vært hemmelig hadde vi sittet her alene og byttet bilder
Enig. Forumet er for meg en uvurderlig kunnskapskanal, her har jeg lært mye, fått mange tips og hjelp, og prøver selv å bidra som best jeg kan.

KYSTFORT.COM FORUMET ER KONGE! PUNKTUM :D
Flora krigshistorielag
Kampenhöhe

Dobbelmoralsk bjelle?
Det må da være en kortslutning å anta at de folka som "plyndrer" er de samme som vil legge inn restriksjoner på forumet? Forumet her er jo ikke noen slags konsensuskonferanse.
AYF

Synes personlig det er synd at enkelte driver å "støvsuger" områder rundt festningsanlegg og slagmarker for små gjenstander som porselen,tomhylser,knapper,ammobokser og anet småtterier,fint et det ligger litt slikt igjen slik at andre kan se det også,om 50 år når arkiologer har gravd ut alle branntomtene etter nedbrente hus i Trondheim er det sikkert slike steder som står for tur.Det er da ikke mye av dette som er "noe å ha" ,det meste er rustent og preget etter over 60 år i jorden,men jeg synes det hører hjemme i sitt rette element der det ligger og forteller på en måte en del av stedets historie.Tviler på er det er så smått for noe museum i Norge at en trenger å lete etter slikt for å ha noe å stille ut,når en tenker på at en kan få fine eksemplarer av arten for noen kroner.Tror mesteparten av ting som blir funnet med eller uten metallsøker blir samlet opp og kommer på avveie,blir kastet etter en stund,blir solgt eller kommer bort,det samme gjelder flyvrak i fjellet.
Ikke langt fra her jeg bor styret en Junker 52 under krigen,på 70 og 80 tallet gikk det sport i at alle som besøkte vraket skulle ha med seg noen småtterier hjem,cylindre,ventiler,platestykker osv osv og den dag i dar er det så og si ingening igjen på vrakplassen og jeg vet om masse deler som har ligget og slengt i garasjer og uthus noen år for så har blitt kastet.Leste boken om Heinkelen på flysamlingen på Gardermoen(Heinkel savnet over Lesja) der stod det om folk som plukket deler for å ha med hjem,de første tok med seg instrumenter,brytere,våpen og de siste hadde med seg Benzindrevet vinkelsliper og øks og kappet blant anet hele haleroret av flyet..(som trønderan sei,lætt de legge !! :) )
Atle M

"Tviler på er det er så smått for noe museum i Norge at en trenger å lete etter slikt for å ha noe å stille ut,når en tenker på at en kan få fine eksemplarer av arten for noen kroner"

Det er en kommentar som jeg bare rister på hue av...for det første så ligger museet på festningen der jeg søker,for det andre mener du seriøst at de skal kjøpe ting fra andre plasser istedet??! hvor er logikken i den kommentaren? for det første så blir historien på stedet tatt vare på og den ligger på plassen der det faktisk skjedde...for det andre,hvor tror du mye av de "fine eksemplarene " som du kaller det kommer fra da??
mvh Atle M
AYF

Ja i ditt tilfelle høres det fornuftig ut det du holder på med,men det som er synd er vel at det er bare kansje bare 1 av 10 "Relic Hunters" som gjør det på denne måten,de fleste graver opp så og si alt de finner av gjenstander ,pakker det i kasser og tar det med hjem for en grovsortering,det som ikke faller i smak havner ofte i den grønne plastdunken det kommer en bil og tømmer en gang i uken.Da er det jo bedre at det ligger der det ligger mener jeg,om noen tar med seg noen småtterier er det vel ikke verdens undergang men en må være litt varsom,en 3-4 mann med kraftig metallsøker og alt de finner graves opp og fjernes er vel som å fiske laks i en god lakse elv med garn..Når det gjelder komponenter og utstyr som er populært i visse kretser så lønner det seg ikke å legg ut bilder av alt på forum.
TrondK

Synest det er kjempebra at personer som Atle tar seg tid til å berge gjenstander fra forintelsen på sin fritid. Hadde det ikke vært for sånne ildsjeler som han- så hadde endel av de skjeldne gjenstandene som står på museer vært i den sure jorden enda og råtnet til ingenting pga den sure nedbøren.

Med det så snakker jeg mest om oldsaker, fordi uungåelig så vil han komme over slikt i sin søken etter krigsetterlatenskaper, og da kommer enda en bit av historien frem fra glemselen.
---------------------
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Atle M

takker Trond. Nå skal det vel nevnes i samme åndedrag at du er vel en av ildsjelene også vel? :)

i mitt tilfelle ayf så tar jeg opp masse jeg som blir grovsortert av museumsfolk er det noe spesielt så er fylkesantikvaren inn i bildet. bla ett sølv lommeur som ble funnet på en av våre turer ble levert inn hos de.

Både Jeg og Trond er også medlem i Norges metallsøkerforening

http://www.nmf.nu/

Du kan jo lese litt der vilke lover og regler vi jobber under på våre turer.
Miljøet er ikke større i norge enn at det ryktes fort hvis det gjøres noe ulovlig.
Da kan du tenke deg selv hva som skjer med medlemskapet og ryktet til den det gjelder :)

Nå er det ikke kun krigshistorie jeg leter etter men jeg betrakter prosjektet på festningen som viktig og prioriterer det deretter :)
mvh Atle M
AYF

Ta en titt på qxl,her er det en som har vært og letet på et kystfort ved langesund og annonserer alt han har funnet på stedet på qxl for å tjene seg noen grådigkroner.Hvis denne typen er medlem av noe metallsøkerforening håper jeg noen har baller nok til å fortelle hva de synes om hans virksomhet.Det er denne typen personer jeg synes er til skade på kulturhistoriske steder og slagmarker,alt måles i penger.Hvor har han annonsert det som kansje er litt mere verd og lukrativt ,E-Bay kansje hvem vet...
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”